4 ingrediënten van een succesvolle verkoop

Geplaatst door Martine Drijver op 01 maart 2013

Met de aankoop van een nieuwbouwwoning breekt er een spannende tijd aan. De keuzes die gemaakt moeten worden vormen een uitdaging op zich. Dat de vrijheid om alles naar eigen wens en smaak in te kunnen richten niet alleen leuk is maar ook irritaties oproept, werd pas echt duidelijk toen we ons met het uitzoeken van de keuken bezighielden.

De belevenissen van een keukenkoper

Met de aankoop van een nieuwbouwwoning breekt er een spannende tijd aan. De keuzes die gemaakt moeten worden vormen een uitdaging op zich. Dat de vrijheid om alles naar eigen wens en smaak in te kunnen richten niet alleen leuk is maar ook irritaties oproept, werd pas echt duidelijk toen we ons met het uitzoeken van de keuken bezighielden.

We bezochten hiervoor verschillende keukenzaken, maar één keukenzaak is er bijzonder goed in geslaagd ons een onvergetelijke, klantonwaardige ervaring te bezorgen. Werkelijk alles werd uit de kast gehaald om ervoor te zorgen dat de deal nog voor het verlaten van de zaak rond was. Zo kwamen er meteen bij binnenkomst maar liefst twee verkopers op ons af terwijl we eerst rustig wilden rondkijken, werd er net iets te vaak gevraagd of we wat wilden drinken en werden er versgebakken broodjes voor onze neus gezet terwijl we helemaal geen trek hadden. Al deze moeite was in onze ogen overbodig en werkte juist averechts. Voordat ik over een paar maanden de eerste maaltijd bereid in onze nieuwe keuken, hierbij het succesrecept voor de verkoop van een keuken.

1. Creëer vertrouwen

De keukenbranche heeft niet bepaald een goed imago. Oorzaak: de zogenaamde megakortingen of prijsdoorbraken die gehanteerd worden. Het agressieve verkoopgesprek deed daar in ons geval nog een flinke schep bovenop. Gevolg: een gevoel van wantrouwen overheerste. "Betalen we wel de juiste prijs voor onze keuken?" En, "Hebben we het vandaag alleen over de prijs of wordt er ook nog over kwaliteit gesproken?" Terwijl de verkoper zijn toneelstuk onderbrak om met zijn baas te overleggen, zochten wij de ervaringen van andere klanten op. Als je dan in één oogopslag de termen 'Tros Radar', 'misleiding' en 'Kassa' in de zoekresultaten ziet staan, weet je genoeg. Op naar de concurrent.

2. Anticipeer op de fase waarin de klant zit

Meerdere keren hebben we aangegeven dat we ons nog aan het oriënteren waren. Als je daar als verkoper niet naar luistert en vooral bezig blijft met hoe je vandaag nog die keuken verkocht krijgt, ben je verkeerd bezig. Beter was het geweest wanneer de verkoper zijn benadering had aangepast op het doel van ons bezoek, onze wensen in kaart had gebracht en ons vervolgens versteld had doen staan van de mogelijkheden.

3. Accepteer dat de klant niet meteen beslist

Dring er niet op aan dat de offerte nog voordat de klant de deur uitloopt getekend is, maar accepteer dat er vandaag geen beslissing wordt genomen. We hadden absoluut niet het gevoel dat we de tijd konden nemen voor onze beslissing. Het was nu of nooit. Nooit dan maar, want over een dergelijke aanschaf wil je gewoon goed nadenken. De drang om te vergelijken kreeg opnieuw de overhand.

4. Innoveer en verras de klant

Gelukkig kan het ook anders. Reddy Keukens, de keukenzaak die deze ingrediënten wist toe te voegen aan het verkoopgesprek, ging er uiteindelijk met onze order vandoor. De prettige, ongedwongen sfeer en de helderheid over de prijs speelden op een positieve wijze in op ons gevoel. En dat we de première van onze keuken in 3D op groot scherm konden beleven had iets bijzonders, iets unieks waardoor we echt verrast werden.

Meteen getekend werd er niet, aangedrongen op een verkoop ook niet. Wel volgde er een vervolgafspraak en inmiddels is onze keuken in productie. We zijn overtuigd van onze keuze, ook al hadden we ergens anders wellicht minder betaald. Tenminste, als we hevig onderhandeld hadden en nog op dezelfde dag onze krabbel hadden gezet. We gingen tenslotte niet voor de laagste prijs.

Reageren? @Store_Support