#carnaval

Geplaatst door Arjen van Hijum op 27 februari 2012

Sinds mijn zwager, schoonzus en hun twee fantastische kids in Breda zijn gaan wonen, heb ik mij vrijwillig overgegeven aan het Bourgondische leven van het zuiden. De restaurants in Groningen zijn goed, in Breda zijn ze beter. De kroegen in het noorden zijn gezellig, in het zuiden is het altijd feest. Daarnaast denk ik dat het in Breda gemiddeld minimaal 10 graden warmer is, de terrassen zijn er in ieder geval significant vaker vol.

Sinds mijn zwager, schoonzus en hun twee fantastische kids in Breda zijn gaan wonen, heb ik mij vrijwillig overgegeven aan het Bourgondische leven van het zuiden. De restaurants in Groningen zijn goed, in Breda zijn ze beter. De kroegen in het noorden zijn gezellig, in het zuiden is het altijd feest. Daarnaast denk ik dat het in Breda gemiddeld minimaal 10 graden warmer is, de terrassen zijn er in ieder geval significant vaker vol.

Maar het voornaamste verschil tussen noord en zuid ervaarde ik afgelopen weekend weer; Carnaval. Het feest waar de plaatselijke Brabander zich maanden op voorbereidt, kwam het afgelopen weekend tot een apotheose. Prachtig. Of het nou de man en vrouw zijn die als botsauto’s de kroeg binnen knallen of de kleine kids die als aardbei en lieveheersbeestje hun eerste verkleedpartij meemaken, het kan niet gek genoeg.

Zet ik een zakelijke bril op bij mijn Robin Hood-pak dan valt me ook weer op hoe anders klanten worden geholpen in tijden van Carnaval. Barmedewerkers lijken stuk voor stuk lol te hebben in hun werk, in het restaurant heeft iedereen een glimlach op zijn gezicht en alle klanten worden spontaan begroet, van ”Houdoe” tot ”Alaaf!” Maar ook klanten (lees: de Carnavalsvierders) veranderen: ellenlange wachttijden worden geaccepteerd, klanten lachen als ze een glas bier over zich heen krijgen en ze betalen enorme bedragen om zichzelf voor aap te zetten, vol te gieten en de volgende dag in herhaling te treden, maar nooit gepaard met de uitgaansagressie van alledag.
De enige vraag die over blijft: zijn de medewerkers zo vriendelijk omdat de klant zo vrolijk is, of andersom? Wat ik wel weer heb gezien is dat enthousiasme zeer aanstekelijk werkt en de medewerker hier een grote rol in speelt. Of dat nou in Kielegat is of in uw reisbureau.

Arjen van Hijum

Reactie?

@arjenvanhijum / @store_support