Column Reisrevue: Hoe is het?

Geplaatst door Arjen van Hijum op 14 oktober 2011

Eén van onze medewerkers genoot begin september van een welverdiende vakantie, samen met een vriendin en diens dochter. Terwijl de Nederlandse zon ‘schitterde’ door afwezigheid, scheen de Italiaanse de schouders rood op het mooie Sicilië. Nou is haar vriendin ziek en daardoor minder valide. Het was dan ook een zeer speciale vakantie, die zorgvuldig werd voorbereid om er een onvergetelijke tijd van te maken.

Eén van onze medewerkers genoot begin september van een welverdiende vakantie, samen met een vriendin en diens dochter. Terwijl de Nederlandse zon ‘schitterde’ door afwezigheid, scheen de Italiaanse de schouders rood op het mooie Sicilië. Nou is haar vriendin ziek en daardoor minder valide. Het was dan ook een zeer speciale vakantie, die zorgvuldig werd voorbereid om er een onvergetelijke tijd van te maken.

Zekerheidszoeker als ze is, had ze deze reis geboekt bij het plaatselijke reisbureau. Dit om verzekerd te zijn van een comfortabel appartement en goede hulp ter plaatse in geval van nood. Niets was minder waar. Sterker nog, de plaatselijke reisleider was een lijdensweg op zich; geen indenkend vermogen, alles buiten ‘het pakket’ was onbespreekbaar en daardoor werden de dames aan hun lot overgelaten. Kortom, toegevoegde waarde: nul-komma-nul.

Toen ik het 10 minuten durende beklag van onze medewerker hoorde dacht ik: waar is het reisbureau in deze? Inderdaad, bij nader inzien had ze deze veel eerder moeten betrekken in haar problematiek. Maar… het is haar nooit verteld! Een klant mag toch verwachten dat ze op bestemming haar problemen kan oplossen? Immers, het reisbureau had nog verteld over de fantastische partners waarmee ze samenwerkt!

Daarom adviseer ik u, als reisbureau, wanneer u een groep klanten met specifieke wensen op reis stuurt, gewoon even te bellen na drie dagen, om tijdens de vakantie te vragen of alles bevalt… voordat klanten Alberto Stegeman bellen om zogenaamd hun vakantie te laten redden. Een proactiviteit die alleen al reden biedt om nog 50 jaar klant te blijven. Kortom vraag niet hoe de vakantie was, maar hoe de vakantie is!

Reacties? @arjenvanhijum / @store_support

Store Support is specialist in het meten van klantbeleving in de reisbranche.