The Pullfactor

Geplaatst door Arjen van Hijum op 12 december 2014

Vol spanning liep ik in het prachtige Antwerpen. Als Bourgondiër en zelfbenoemd, maar te weinig praktiserend hobbykok zou ik voor het eerst in mijn leven bij Sergio gaan eten. Sergio Herman welteverstaan. In zijn nieuwe etablissement ‘The Jane’ kookt hij sinds kort samen met Nick de deksels van de pannen. En ik mocht samen met onze accountant testen of The Jane een lunch serveert die geen gelijke kent.

Vol spanning liep ik in het prachtige Antwerpen. Als Bourgondiër en zelfbenoemd, maar te weinig praktiserend hobbykok zou ik voor het eerst in mijn leven bij Sergio gaan eten. Sergio Herman welteverstaan. In zijn nieuwe etablissement ‘The Jane’ kookt hij sinds kort samen met Nick de deksels van de pannen. En ik mocht samen met onze accountant testen of The Jane een lunch serveert die geen gelijke kent.

Dat het eten goed was, dat is evident. Sterker, een understatement. Dat de sfeer prettig was eveneens. Maar wat mij en mijn tafelgenoot met name bezighield, was: wat zorgt er nou voor dat dit restaurant zo’n lange wachtlijst kent, voor zowel lunch als diner?

Tot op heden zie ik vier oorzaken: Ten eerste is het de naam. Verbind Sergio aan je keuken en hij kookt ‘een ster’ voor je. Het gaat dus niet alleen om wat er ín de pan zit, met name wie erachter staat. Vervolgens zie je dat The Jane enorm authentiek is. De gastheren en –vrouwen lopen in hippe kledij van G-star, zitten onder de (zichtbare) tattoos en combineren formele etiquette met goede informele gesprekken. De plaats? Magnifiek; een voormalig kapel dat volgens Job Smeets (studio Job) het mooiste restaurant van België is geworden. Gecombineerd met het meesterwerk van Piet Boon is het plaatje compleet. Tevens is het persoonlijke contact in alles aanwezig. Geen gerechtje wordt volledig geserveerd, bij iedere gang (en dat zijn er nogal wat) wordt het gerechtje aan tafel ‘afgemaakt’. En da’s geen noodzaak, maar puur een middel om contact te hebben en te houden met de kennis en prachtige verhalen van het personeel.

En tot slot: het gevoel van schaarste. Hoewel er wel eens wordt gezegd dat verandering de enige constante factor van een bedrijf moet zijn, merk je hier vanaf minuut 1 (het maken van de reservering) dat iedereen dezelfde optimale beleving krijgt voorgeschoteld. Continu topkwaliteit zonder dat er onderscheid is in persoon, achtergrond, portemonnee of looks; je voelt je thuis in Sergio en Nick hun domein. Door hun ijzersterke online presence en een fanbase word je naar ze toe gezogen en zeggen ze maar al te graag dat je nog drie maanden moet wachten. Maar het wachten zal worden beloond.