Digitale kansen voor fysieke winkels, 10 voorbeelden

Geplaatst door Marcel Lubberts op 25 februari 2014

Fysieke winkels hebben het zwaar. Het percentage online aankopen groeit nog steeds en het gebruik van smartphones en tablets is geïnfiltreerd in het gedrag van consumenten. Volgens Thuiswinkel.org groeiden de online aankopen in 2013 met 8%. Online trends worden steeds belangrijker voor traditionele retailers met winkels die gemaakt zijn van steen en cement.

Fysieke winkels hebben het zwaar. Het percentage online aankopen groeit nog steeds en het gebruik van smartphones en tablets is geïnfiltreerd in het gedrag van consumenten. Volgens Thuiswinkel.org groeiden de online aankopen in 2013 met 8%. Online trends worden steeds belangrijker voor traditionele retailers met winkels die gemaakt zijn van steen en cement. Een eerste stap, die veel gevestigde retailers al gemaakt hebben, is het succesvol in de markt zetten van een webshop. Is de website ook nog ‘responsive’, dan ben je optimaal op de toekomst voorbereid. Toch?

Nee. De opkomst van digitalisering en online shopping biedt veel meer mogelijkheden. Als retailers met traditionele winkels kiezen voor een multichannel klantbenadering, dan kunnen technologische ontwikkelingen de fysieke winkel juist versterken. Tien praktijkvoorbeelden ter inspiratie:

De winkelruiten van HEMA
HEMA heeft afgelopen december de etalages van dertig winkels dichtgeplakt met raamstickers, waarop producten met hun bijbehorende QR-code afgebeeld stonden. Klanten komen door het scannen van de QR codes bij de producten in de webshop uit. Zelfs na sluitingstijd kan de klant bij HEMA aankopen doen.

Geofencing en mobile coupons van Hunkemöller
Hunkemöller stuurt persoonlijke push-berichten naar klanten die de app van Hunkemöller hebben, als ze zich in de buurt van een vestiging begeven. Klanten krijgen automatisch een bericht te lezen om hen te verleiden tot een winkelbezoek. Naast de push-berichten krijgen de Hunkemöller klanten realtime coupons via de app toegestuurd.

De tweet spiegels van WE
De tweet spiegel, die modeketen WE plaatst, is een passpiegel met een online touchscreen. Met de spiegel kunnen direct vanuit de winkel foto’s gedeeld worden via Facebook en Twitter. Klanten passen kleding voor de tweet spiegel, maken een foto en sturen deze op naar vrienden via sociale netwerksites.

De Indoor Google Maps van Albert Heijn
Voortaan hoeven klanten van Albert Heijn de weg niet meer te vragen als ze op zoek zijn naar een pak melk. Ze kunnen op hun smartphone een indoor kaart van de supermarkt opvragen via Google Maps. Daarnaast kunnen klanten met de app ‘Appie’ nog slimmer en makkelijker boodschappen doen, door looproutes te volgen.

De zuilen van Pets Place
Dankzij de interactieve zuilen in de winkels van Pets Place kan de fysieke dierenwinkel een breed assortiment aanbieden. Wanneer een product niet op voorraad is, dan wordt deze via de interactieve zuil opgezocht, besteld en betaald. Via MyOrder is het voor de klant namelijk mogelijk om af te rekenen via een smartphone.

De social media van Rituals
Ooit een beauty product van Rituals gebruikt? Waarschijnlijk wel. Ooit een tv-reclame of grote advertentie van Rituals gezien? Waarschijnlijk niet. Rituals heeft ervoor gekozen vooral in te zetten op social media, in plaats van traditionele reclame. Hét voorbeeld hoe een succesvolle inzet van social media kan bijdragen aan een snel groeiende winkelformule. Rituals kan via social media de klant altijd en overal van dienst zijn.

De Sight manager van Appinion
Met de Sight manager van Appinion kunnen regiomanagers met behulp van een app vestigingen beoordelen via hun smartphone of tablet. De app wordt gebruikt om ter plaatse opvallende factoren in de vestigingen direct op te slaan, foto’s van de vestigingen te maken en controles uit te voeren, bijvoorbeeld of point-of-sale materialen correct zijn geplaatst, producten juist zijn geprijsd en de vestiging volgens afspraak wordt gepresenteerd.

De tablets van outdoorketen Bever
Het personeel van outdoorketen Bever is uitgerust met tablets. Zo kunnen zij de aankoophistorie van klanten oproepen, actuele voorraden checken of een order bij een andere vestiging doen voor de klant. Het personeel kan op deze manier direct producten bestellen, die in de fysieke winkel niet meer op voorraad zijn.

De online betaling van Starbucks
Zin in latte macchiato, maar portemonnee vergeten? Klanten kunnen bij Starbucks dan toch een bestelling doen, het scherm van hun smartphone bij een scanner houden en een minuut later genieten van een latte macchiato. Ook kan de klant zijn of haar product afrekenen via 'portable checkout systems'.

De RFID-chips van Burberry
Bij het vlaggenschip van Burberry, de winkel in London, zitten RFID chips in de kleding en accessoires verwerkt. Zo veranderen schermen in de directe omgeving van de klant en wordt de klant voorzien van persoonlijke informatie. Daarbij kan een groot scherm een algemeen gemiddelde opmaken van alle RFID chips die aanwezig zijn. Op deze manier weet het scherm met behulp van beeld en geluid de perfecte setting te creëren voor de klanten die op dat moment in de winkel zijn