Eenvoud

Geplaatst door Arjen van Hijum op 28 november 2014

Iedere zaterdag ga ik met Julia en Sas naar de markt. De eerste dag van het weekend, vaak ook het eerste moment van de week dat quality time met z’n drietjes mogelijk is. Een moment waarop de hele journey vanaf het opstaan uit bed al duidelijk is. We ontbijten weinig, stappen met grote lege tassen in de auto, zingen keihard mee met K3, parkeren de auto als één van de eersten in de garage, lopen naar de lekkerste vleeswarenkraam van Nederland, pakken tapas mee van de Basarz, kopen een heerlijk blok kaas...

Iedere zaterdag ga ik met Julia en Sas naar de markt. De eerste dag van het weekend, vaak ook het eerste moment van de week dat quality time met z’n drietjes mogelijk is. Een moment waarop de hele journey vanaf het opstaan uit bed al duidelijk is. We ontbijten weinig, stappen met grote lege tassen in de auto, zingen keihard mee met K3, parkeren de auto als één van de eersten in de garage, lopen naar de lekkerste vleeswarenkraam van Nederland, pakken tapas mee van de Basarz, kopen een heerlijk blok kaas, enzovoort, enzovoort. Voor Julia kan het allemaal niet op, aangezien iedere kraam gelijk staat aan een delicatesse, zoals een plakkie worst, een banaan of kaasproeverij. En wanneer de tassen vol zitten, is deze Bourgondiër vaak wel toe aan wat weekend cafeïne, dus wordt de ochtend afgesloten met een bakkie cortado in Doppio. Het ritueel is er één om van te smullen.

Toch gebeurt er in dit hele proces niets dat als heel bijzonder kan worden bestempeld. Zou je zeggen. Want het kan geen toeval zijn dat we op vele plekken in de foodsector het gevoel van de markt terugzien. Verse producten zijn de standaard, per stuk verpakt, groots uitgestald, waarbij je meer dan ooit mag proeven.

Maar de Albert Heijn en Jumbo kunnen nog zoveel meer de markt nabootsen, de medewerkers, het buitengevoel, de rumoer en kennis kopiëren ze niet. En de viskraam… Julia kan er de hele dag geadoreerd naar kijken. Zoals marktkoopman Wilner over de markt galmt, zo galmt er maar 1, zoals de bloemist “twee bosjes voor 10 euro” de markt over promoot, zo kan dat er maar 1. De eenvoud van kwaliteit en enthousiasme is nergens zo mooi als op de Vismarkt in Groningen. Iets meer marktgevoel in 2015 en het consumentenvertrouwen komt weer helemaal terug!