#elfstedentocht

Geplaatst door Arjen van Hijum op 17 februari 2012

Afgelopen week had ik op één dag twee keer koorts. De ene koorts hield me in bed, de andere koorts wilde mij uit bed hebben. De ene koorts betrof een te hoge lichaamstemperatuur, de ander betrof de koorts die mijn schaatsdrang vertegenwoordigde. Want als mijn ijzers lonken naar het ijs, dan ben ik er trots op dat in mijn achternaam een Fries plaatsje verscholen gaat. Hijum, een dorp niet ver van Dokkum.

Afgelopen week had ik op één dag twee keer koorts. De ene koorts hield me in bed, de andere koorts wilde mij uit bed hebben. De ene koorts betrof een te hoge lichaamstemperatuur, de ander betrof de koorts die mijn schaatsdrang vertegenwoordigde. Want als mijn ijzers lonken naar het ijs, dan ben ik er trots op dat in mijn achternaam een Fries plaatsje verscholen gaat. Hijum, een dorp niet ver van Dokkum.

In Dokkum wordt het druk. Volgens mijn verwachting mag alleen deze kleine stad zondag al 200.000 toeschouwers verwelkomen tijdens de Tocht der Tochten. Als fanatiek doch matig schaatser vind ik dit prachtig, als ondernemer des te meer. Wat ondernemerschap met de Elfstedentocht te maken heeft?

Naast een aantal merken dat zich al langere tijd heeft gelieerd aan de schaatsport, zoals KPN en Unox, zijn er ook kleinere maar even goede initiateven van andere partijen die zich verbinden aan het schaatsevenement. De ene haalt er de landelijke pers mee, de andere blijft lokaal.

Maar ze hebben allemaal iets gemeen: ze zien een klantbehoefte waar ze slim op inspelen. Of het nou de slager is die warme snert verkoopt op de Bonkevaart, de citymarketing van Leeuwarden (lees: Ljouwert), de koek-en-zopie tent van de familie Wybersma uit Rinsumageest of… het zeer slimme idee van de Europeesche om schaatsers van de Elfstedentocht de mogelijkheid te geven hun geplande reis gratis te laten annuleren… Want ook in tijden van -20°C laten echte ondernemers hun klanten niet in de kou staan!

Arjen van Hijum

Reactie?

@arjenvanhijum / @store_support