Employee Journey - al voor de start goed begonnen

Geplaatst door Marit Haan op 16 april 2019

Marit tekende haar contract bij Store Support. Inmiddels zijn we twee maanden verder en beschrijft zij hoe het onboarding proces bij Store Support verlopen is.

Employee Experience

Een zoektocht naar een nieuwe werkgever is er één vol onzekerheden. De reis die je start leidt je langs sociale media, vacaturebanken en websites van droomorganisaties, waar vaak gezocht wordt naar profielen die niet of nauwelijks overeenkomen met de jouwe. En wanneer de beschreven verantwoordelijkheden van een functie en de uitdagingen die worden geschetst wel overeenkomen, dan kun je jezelf afvragen in hoeverre je toekomstige werkplek zal aanvoelen als een tweede thuis.

Dat vroeg ik me dan ook af toen ik solliciteerde bij Store Support. Als de organisatie waar je wilt werken zich bezighoudt met Customer & Employee Experience en Journeys, dan mag je er toch vanuit gaan dat ook de reis van huidige en toekomstige medewerkers grondig doordacht is. En dat je niet na vier maanden nog steeds geen idee hebt wie jouw leidinggevende is, aangezien zij minder tijd had dan gepland. Dat je geen idee hebt van culturele eigenschappen, waarden en tradities. Of, nog erger, je geen toegang hebt tot cruciale interne systemen, omdat inloggegevens niet voor handen zijn.

Succesvolle onboarding

Daarvan was gelukkig geen sprake. Nadat ik mijn krabbel zette zou het nog twee maanden duren voordat het dienstverband in werking trad, maar voor mijn eerste werkdag had ik reeds een uitnodiging ontvangen om de Store Support kerstborrel bij te wonen, ik werd uitgenodigd voor de beleidsdag waar de plannen voor 2019 werden gepresenteerd en ik werd thuis verrast door de postbezorger, die mij een welkomstpakket overhandigde. In het pakket vond ik een boekje met daarin de cultuur en geschiedenis van Store Support beschreven, het eigen magazine Stories, de “huislikeur” Licor 43, een zakje “WelkomstcomiThee”, een lunchkaart en, wat me wellicht nog het meest verraste, een gepersonaliseerde brief waarin ik alvast welkom werd geheten door alle “Supporters”.

employee journey

Mijn eerste werkweek begon in het Hoge Noorden. Mijn nieuwe collega’s had ik grotendeels reeds ontmoet. Sommige van hen tijdens de beleidsdag. Sommigen herkende ik uit de brief. Op het voor mij ingerichte bureau lag een document voor me klaar, met daarin – minder vanzelfsprekend dan je dus zou denken – alle benodigde inlogcodes, een weekplanning en de mededeling dat ik met alle functionele gebieden zou meedraaien. Om zo alle Supporters en hun werkzaamheden nog beter te leren kennen. Hoogtepunt: het uitvoeren van een mystery shop. Dat zorgde ervoor dat ik de dienstverlening van Store Support echt van A tot Z ervoer, van het verkrijgen van inzichten, tot het implementeren daarvan door onze consultants.

Ondertussen zijn we twee maanden verder en voel ik me onderdeel van deze organisatie. Ik zoek de definitie van onboarding nog eens op: 'onboarding (instromen) is het proces waarin nieuwe medewerkers kennis krijgen over hun rol, hun team en de organisatie. Met als doel dat zij zich onderdeel gaan voelen van de organisatie en een actieve bijdrage leveren.' Het proces van integratie begon eigenlijk al tijdens mijn eerste contact met Store Support. Twee maanden zijn voorbij gevlogen en tegelijkertijd voelt het alsof ik hier al een eeuwigheid werk. De sfeer ervaar ik als prettig, de intense betrokkenheid van medewerkers is op zijn minst gezegd opvallend en de interne communicatie uitstekend. Ideale omstandigheden om zo snel mogelijk te werken aan het verbeteren van klantbeleving en medewerkersbeleving bij andere organisaties, die actieve bijdrage gaan leveren, de initiële reden waarom ik bij Store Support solliciteerde. De wijze waarop ik werd ontvangen en de wijze waarop medewerkers bij processen worden betrokken zijn inmiddels redenen om nog lang Supporter te blijven.

Store Support houdt zich dagelijks bezig met het verbeteren van Employee Experience. Meer weten? Neem gerust contact met ons op via info@storesupport.nl of vraag hier vrijblijvend informatie aan.