Je bent mooi

Geplaatst door Arjen van Hijum op 24 april 2012

De grote paradox in het dagelijks leven van vele mensen, waaronder jijzelf, is de volgende: je ontvangt graag een compliment. Maar wanneer men eenmaal een compliment recht op je afvuurt word je verlegen, pareer je het met een antwoord dat begint met "nee", krijg je een kleur en wordt de situatie er niet makkelijker op. Apart toch?

De grote paradox in het dagelijks leven van vele mensen, waaronder jijzelf, is de volgende: je ontvangt graag een compliment. Maar wanneer men eenmaal een compliment recht op je afvuurt word je verlegen, pareer je het met een antwoord dat begint met "nee", krijg je een kleur en wordt de situatie er niet makkelijker op. Apart toch?

Misschien is dit wel de reden dat we te weinig complimenteren, meer van roddelen houden  en altijd maar gefocust zijn op verbeteren in plaats van te vieren wat goed gaat. Hoe vaak zie je een collega iets goed doen en heb je hem dat verteld? En hoe vaak vind je de keuze of het gesprek met een klant leuk en goed en hoe vaak vertel je hem dat? Ik doe dit in elk geval veel te weinig. Vanaf deze plek dus een welgemeend excuus aan onze medewerkers en klanten...

Een psycholoog ben ik niet, maar ik weet zeker dat het op je werk en voor je klant een stuk leuker wordt als je jezelf vanaf het lezen van deze column voorneemt om iedere dag drie complimenten te geven; één aan een collega, één aan een klant/zakelijke relatie en één aan het thuisfront.  Het resultaat? Je zult zelf ook meer complimenten ontvangen. En wees gerust, dit zijn geen complimenten die niet gemeend zijn. Men heeft het je alleen nog nooit durven of willen vertellen.

Laat ik zelf beginnen, in de hoop een complimenteuze week te starten: Ewald, je bent een fantastische compagnon, Transavia.com, complimenten voor jullie serviceniveau en de geweldige samenwerking en Sas… wat ben je toch mooi ;-)

Reacties?

@arjenvanhijum/@store_support