Koekie?

Geplaatst door Arjen van Hijum op 26 oktober 2012

De digitale wereld heeft ons woordgebruik en onze woordkennis aardig op de proef gesteld. Waar men eerder nog dacht aan golven bij surfen op internet, zijn daar spoedig woorden als organic search, blogs en bugs bijgekomen.

De digitale wereld heeft ons woordgebruik en onze woordkennis aardig op de proef gesteld. Waar men eerder nog dacht aan golven bij surfen op internet, zijn daar spoedig woorden als organic search, blogs en bugs bijgekomen.

Het heeft er ook toe geleid dat ons gedrag is veranderd. De digitale wereld heeft ons ongeduldigen verwend gemaakt. Vroeger las je een boek, nu download je de samenvatting. Vroeger studeerde je voor een examen, nu zoek je alvast de antwoorden via Google op. En toen ik klein was lag er bij ons thuis een reisgids op tafel. Nu ligt er een iPad die zo een droomreis naar voren tovert.

En dan heb je nog cookies. Van dat digitale ongedierte dat zich vastplakt op de sites die je bezoekt om je daar op de meest rare momenten weer aan te herinneren. En hoewel er wetgeving tegen dit privacy-aantastende fenomeen is opgesteld, wordt deze nog maar niet of nauwelijks nageleefd. Cookies zijn  voor sommigen nog steeds aangename verrassingen. Ik hoor mijn ouders zeggen: “Gisteren was ik op zoek naar een ticket naar Istanbul. Vandaag zit ik op nu.nl en wat denk je? Krijg ik zomaar een advertentie te zien van tickets naar Turkije…” “Dat zijn cookies mam.” “Koekies?”

Mocht je werkzaam zijn bij een reisbureau, ga je dan ’ns iets meer gedragen als een cookie. Bijt je vast in het zoekgedrag van de klant, vraag wat vaker naar zijn gegevens, geef hem advies dat aansluit bij zijn zoekgedrag en mocht hij te weinig bij je komen, stuur hem dan weer eens een berichtje waarin je laat weten aan hem te denken. Klanten houden van koekies.

Reacties?
@arjenvanhijum
/@store_support