Koffiekoning

Geplaatst door Arjen van Hijum op 20 februari 2015

Vaak wordt mij verteld dat de beste roddels, de wildste weekendverhalen en meest innovatieve ideeën worden besproken bij de koffieautomaat. Wat mij altijd opvalt is dat in de ranking van meest besproken onderwerpen van het jaar, juist de koffie zelf bovenaan prijkt.

Vaak wordt mij verteld dat de beste roddels, de wildste weekendverhalen en de meest innovatieve ideeën worden besproken bij de koffieautomaat. Wat mij altijd opvalt is dat in de ranking van meest besproken onderwerpen van het jaar, juist de koffie zelf bovenaan prijkt.

Bij Store Support evenzo. Met als meest gevoelige item dat ‘kantoor 020’ een verse-bonen-machine geniet en ‘kantoor 050’ ingevroren pasta laat ontdooien, alvorens deze wordt opgewarmd in de volautomatische automaat, waarna het bij één druk op de knop verandert in een heerlijk vers crema-loos bakkie. Met als gevolg dat ik niet zelden een paar zelfbenoemd barista-collega’s op bezoek heb die mij proberen te overtuigen van de versgemalen boon.

Maar de beleving van laatstgenoemde variant is echter positiever. Waarom? Door Koning Koffie. Deze meneer, werkzaam bij DE en luisterend naar de naam Jasper, verkoopt naast koffie vooral heel veel enthousiasme, kennis en creativiteit. Is er een nieuwe smaak, Jasper laat ‘m proeven. Zijn de koekjes op? Koning Koffie verkoopt ze trots per doos. En is de koffie op? Inderdaad, dan bel je hem in paniek op. De spanning die ontstaat door het feit dat je 5 minuten niet kunt beschikken over koffie, veroorzaakt hier in het Hoge Noorden immers bijna net zoveel opschudding als een aardbeving.

Totdat Jasper opbelt en je rustig zijn oplossing vertelt en aangeeft dat hij een andere klant in ons bedrijfspand heeft gesproken. Bij hun mogen we per direct een pak koffie ophalen. Hij regelt dat het administratief helemaal goed komt… een opstand onder collega’s wordt voorkomen. Koffie is mensenwerk, of we nu pasta of bonen drinken. En ik nomineer Jasper voor DE Medewerker van het jaar.