Nederland in beweging. Doe mee!

Geplaatst door Marcel Lubberts op 30 augustus 2013

Hoewel de titel anders doet vermoeden, gaat deze blog niet over het ochtendprogramma van Omroep MAX, waardoor wij ons elke ochtend een half uur voor de televisie kunnen bewegen. Nee, deze blog gaat over het feit dat Nederland in beweging is en steeds mobieler wordt. Uw klant is, vergezeld door een smartphone, onderweg en verplaatst zich. Letterlijk.

Hoewel de titel anders doet vermoeden, gaat deze blog niet over het ochtendprogramma van Omroep MAX, waardoor wij ons elke ochtend een half uur voor de televisie kunnen bewegen. Nee, deze blog gaat over het feit dat Nederland in beweging is en steeds mobieler wordt. Uw klant is, vergezeld door een smartphone, onderweg en verplaatst zich. Letterlijk.

Op straat, in het winkelcentrum, in de trein of op het vliegveld, overal zijn mensen verzonken in hun smartphone of tablet. De zakelijke rol van ‘mobile’ als communicatiekanaal wordt daarmee steeds prominenter. Er zijn veel nieuwe interactiemomenten met uw klant mogelijk. Dat biedt legio kansen, maar vraagt wel om kennis en een juiste strategie. Uit onderzoek blijkt dat drie kwart van de Nederlandse bedrijven en overheidsorganisaties nog geen mobiele bedrijfsstrategie heeft.

Zes inzichten om de interactie met uw klant via mobile devices te verbeteren en te intensiveren, zijn:

1. Maak een goede mobiele website

Steeds vaker wordt er met behulp van een smartphone of tablet gezocht naar de juiste aanbieder. Het presenteren van een reguliere website op een mobiel toestel is funest. Als de website niet geoptimaliseerd is voor mobiele gebruikers, dan loopt u ongetwijfeld verkoopkansen mis.

Advies: Zorg ervoor dat de belangrijkste informatie eenvoudig te vinden is via een aangepaste mobiele website en maak navigatie op de website eenvoudig.

Best practice: Politie.nl

2. Laat klanten uw eigen app downloaden

Uit onderzoek blijkt dat 85 procent van de consumenten liever een app gebruikt dan een mobiele website. Het ontwikkelen van een app kan kostbaar zijn, maar is een unieke manier om de organisatie onderdeel te laten zijn van de smartphone of tablet van de klant. De klant draagt uw organisatie altijd met zich mee.

Advies: Ontwikkel alleen een app indien deze toegevoegde waarde kan bieden voor uw klant.

Best practice: De Bijenkorf app

3. Maak gebruik van social media

Bijna de helft van de Nederlanders besteedt per dag minimaal een uur aan social media op de smartphone, blijkt uit onderzoek. De inzet van social media zal, mits op een juiste manier geïmplementeerd, bijdragen aan het verbeteren van de naamsbekendheid en de reputatie van de organisatie. Maar het vergt wel lef, aandacht en een uitstekende webcare.

Advies: Of de uitlating nou positief of negatief is, altijd geldt dat de klant het gevoel moet krijgen gehoord te worden. Wees daarom proactief!

Best practice: Ziggo webcare

4. Speel in op Location Based Services

Er is een groeiend aantal Location Based Services waarmee gebruikers kunnen ‘inchecken’ op een bepaalde locatie, zoals Foursquare, Gowalla en Facebook Places. Klanten laten op die manier zien waar ze zijn en wat ze doen. Het biedt dan ook nieuwe mogelijkheden om acties en aanbiedingen regionaal uit te zetten.

Advies: Gebruik Location Based Services om lokaal contact met klanten te houden en klanten persoonlijk te benaderen.

Best practice: Deezer

5. Verstuur mobiel-vriendelijke e-mails en nieuwsbrieven

Bijna de helft van alle e-mails wordt eerst gelezen op een smartphone of tablet, blijkt uit onderzoek. Pas daarom e-mails en nieuwsbrieven zo goed mogelijk aan op mobile devices.

Advies: Vereenvoudig de content in de e-mails en maak meer gebruik van links naar de website, zodat de ontvanger eenvoudig kan doorklikken naar aanvullende informatie.

Best practice: British Airways 

6. Onderzoek klanttevredenheid via smartphone of tablet

Smartphones en tablets bieden nieuwe mogelijkheden om de klantbeleving en klanttevredenheid te toetsen. Het is bij uitstek interessant om op locatie de mening van klanten of bezoekers te achterhalen, bijvoorbeeld op evenementen of bij specifieke vestigingen van uw organisatie.

Advies: Denk ook eens aan een vernieuwde vorm van een online (klanten)panel.

Best practice: Appinion.

Het inzetten van ‘mobile’ als communicatiekanaal is een manier om de klant meer te betrekken bij uw organisatie en de dialoog aan te gaan. Maar let op; de ontwikkelingen gaan razendsnel. Om de mobiele klanten te blijven bedienen zult u moeten innoveren. Nederland is in beweging en u moet mee. Niet een half uurtje in de ochtend, maar 24/7.