Nee, maar...

Geplaatst door Arjen van Hijum op 10 april 2012

Het woord dat bij mij de meeste weerstand oproept is het woord “Nee”. Een klein woord met een grote betekenis. Of ik nou in de rol van klant, collega, leidinggevende of man zit, “nee” horen doe ik liever niet… Ik durf te stellen dat velen met mij deze mening onderstrepen.

Het woord dat bij mij de meeste weerstand oproept is het woord “Nee”. Een klein woord met een grote betekenis. Of ik nou in de rol van klant, collega, leidinggevende of man zit, “nee” horen doe ik liever niet… Ik durf te stellen dat velen met mij deze mening onderstrepen.

In de rol van verkoopmedewerker kun je echter niet altijd om het woord heen. Klanten hebben vragen die je niet kunt beantwoorden, zoeken naar producten die je niet op voorraad hebt of hebben een budget dat niet toereikend is. Nee-verkoop ligt hier op de loer.

Ik adviseer u hierbij het volgende te doen. Ga met uw team om tafel zitten en spreek het volgende af: Iedere vraag van de klant beantwoorden wij met “Ja” of “Nee, maar ik ga u wel helpen”. Sinds ik deze werkwijze er bij mijzelf heb ingestampt (het werkt!), heb ik meer tevreden klanten kunnen realiseren, nieuwe klanten mogen verwelkomen en concurrenten een handje geholpen. Concurrentie helpen? Ja.

Het helpen van een (potentiële) klant houdt ook in dat hij soms beter af is bij de concurrent. Als dit voor de klant de beste oplossing is, dan ben je klantgericht bezig. Om een voorbeeld te geven uit de reisbranche: Als jij die verre reizenspecialist bent die (liever) geen vakantie in eigen land of stedentrip verkoopt; probeer het dan niet en noem een goed alternatief en zorg dat je daaropvolgend contact houdt deze klant (CRM!). Hij zal het onthouden en zijn volgende verre reis bij jou boeken.

Dat je een specialist bent in je vak, wil nog niet altijd betekenen dat je alles moet verkopen. Durf te kiezen en… te helpen!

Arjen van Hijum

Reactie?

@arjenvanhijum/@store_support