Olympiërs

Geplaatst door Arjen van Hijum op 07 februari 2014

Voordat een sporter een idool kan worden, moet hij eerst naar zichzelf kijken en presteren. Veel bedrijven kunnen hier wat van leren. Medewerkers zijn net zo belangrijk als klanten. Medewerkers, en dus het bedrijf, zijn pas idolen als je hen behandelt, betrekt en waardeert als ware Olympiërs. Dan zullen ook voor u commercie, marketing en marktpositie zegevieren!

Of een zware delegatie verandering gaat aanbrengen in de wet- en regelgeving van Rusland, weet ik niet. Of een 50% kortingsactie van Corendon meer actievoerders op de been helpt, weet ik evenmin. Of het organiseren van Winterspelen in een badplaats kosten-efficiënt is en sneeuwgaranties biedt? Ik durf het te betwijfelen.

Van één ding ben ik overtuigd: de marketingwaarde van deze acties is alweer bewezen en terugverdiend. Zoals ik politici die pure one man shows ophangen voor de camera’s, als ware marketeers van zichzelf zie, zo zie ik bedrijven koortachtig inhakers bedenken. Beste mede-Hollanders, het is weer feest! De vijf ringen prijken weer in de krant, zijn trending op social en we zitten weer klaar met pen en papier om de rondjes van Sven bij te houden totdat hij, inclusief goede wissel, als eerste de finish bereikt. Dan denken we even niet aan de rechten in het land, maar aan de prestaties van een kampioen. Dan zegeviert Nederland… evenals de commercie.

Daarbij verliezen we vaak een belangrijk aspect uit het oog. Nederland is kampioen in het vermaken van supporters. We bouwen onze kantine ter plaatse (Het Holland Heineken House), we zetten een camping neer en in ons eigen land organiseren we de mooiste inhuldigingen. Maar waar we volgens mij nog beter in zijn is het faciliteren van de sporters zelf. Comfortabel reizen, een eigen oranje Gazelle fiets ter plaatse, een indrukwekkende staf en een trainingsstrategie die garant staat voor succes.

Voordat een sporter een idool kan worden, moet hij eerst naar zichzelf kijken en presteren. Veel bedrijven kunnen hier wat van leren. Medewerkers zijn net zo belangrijk als klanten. Medewerkers, en dus het bedrijf, zijn pas idolen als je hen behandelt, betrekt en waardeert als ware Olympiërs. Dan zullen ook voor u commercie, marketing en marktpositie zegevieren!