Onderscheid

Geplaatst door Arjen van Hijum op 17 december 2012

Terwijl ik dit schrijf kijk ik vanuit de CoffeeCompany de winkelstraat in. Het is vroeg, de stad start op. Terwijl de ene medewerker met een glimlach 'zijn' winkel binnenstapt, loopt een andere medewerker met zijn ziel onder de arm naar binnen. Waarschijnlijk gaan hun klanten vandaag exact hetzelfde ervaren.

Terwijl ik dit schrijf kijk ik vanuit de CoffeeCompany de winkelstraat in. Het is vroeg, de stad start op. Terwijl de ene medewerker met een glimlach 'zijn' winkel binnenstapt, loopt een andere medewerker met zijn ziel onder de arm naar binnen. Waarschijnlijk gaan hun klanten vandaag exact hetzelfde ervaren.

Iedere winkel in deze straat heeft hetzelfde type etalage; van interieurzaak tot opticien, van kledingwinkel tot reisbureau, de schreeuwende aanbiedingen komen je tegemoet. Ik blijf mij hierover verbazen. Hoe cliché ook, ik heb geleerd dat de eerste indruk goud waard is. Bij iedere etalage is deze hetzelfde; slecht. Waar is het onderscheidend vermogen gebleven?

Het onderscheidend vermogen stond afgelopen vrijdag ook centraal bij de beleidsdag van Store Support. Samen met een kleine 20 mede-Supporters brainstormden we ons een ongeluk over de plannen van de komende jaren. Even later die dag trots om me heen kijkend met een welverdiende borrel aan mijn zijde, zag ik wederom dat het de mensen zijn die het verschil maken.

Je product moet goed zijn, vernieuwing moet centraal staan en je prijs moet fair blijven. Echter, de podiumplaatsen worden verdeeld onder hen die hun medewerkers het verschil laten maken. In hoeverre nemen jouw medewerkers het initiatief om groei te realiseren? Welke drie dingen doe jij voor een klant, die je concurrent niet doen? Onderscheiden jouw medewerkers zich met hun kennisniveau?

Heel veel succes met het creëren van jouw onderscheidend vermogen! Maak er nog een mooie/succesvolle decembermaand van!

Een kerstgroet met de beste wensen,

Arjen