Politiek en kiezer: geen tweerichtingsverkeer

Geplaatst door Dylan Wienke op 14 september 2012

Met maar liefst 43% zwevende kiezers, wordt er fanatiek campagne gevoerd door de politieke partijen. Treinstations en markten staan vol met partijleden en vrijwilligers die potentiële kiezers gewenst en ongewenst voorzien van flyers en ander promotiemateriaal. Rozen worden uitgedeeld, foto’s worden gemaakt en er worden een hoop handen geschud. Dit alles om de (zwevende) kiezer te bereiken.

Politiek naar kiezer

Met maar liefst 43% zwevende kiezers, wordt er fanatiek campagne gevoerd door de politieke partijen. Treinstations en markten staan vol met partijleden en vrijwilligers die potentiële kiezers gewenst en ongewenst voorzien van flyers en ander promotiemateriaal. Rozen worden uitgedeeld, foto’s worden gemaakt en er worden een hoop handen geschud. Dit alles om de (zwevende) kiezer te bereiken.

Kiezer naar politiek

Maar wat gebeurt er als de kiezer de politieke partijen probeert te bereiken? Store Support voerde een bereikbaarheidsonderzoek uit onder politieke partijen om antwoord te kunnen geven op deze vraag. Hierin werd de snelheid, vriendelijkheid, betrokkenheid en (inhoudelijke) kwaliteit van reacties door politieke partijen onderzocht. Mystery e-mails, mystery calls en mystery Tweets zijn uitgevoerd om deze punten te testen. De mystery guests stelden vragen via deze verschillende media over het lidmaatschap of de partijstandpunten. De tien partijen die bij de verkiezingen in 2010 minstens één zetel hebben behaald maakten onderdeel uit van dit onderzoek.

Bedroevend

De resultaten van het onderzoek laten zien dat het bedroevend gesteld is met de bereikbaarheid van de politieke partijen, zowel via telefoon en e-mail als Twitter. Zo scoorde bijna de helft (42%) van de telefoongesprekken ver onder verwachting. Ook moest bijna 20% meer dan één keer bellen om überhaupt contact te kunnen krijgen met de partij. Van de e-mails wordt meer dan de helft (56%) niet binnen vijf werkdagen beantwoord. Twitter blijkt het slechtste medium om de partijen te bereiken. Bijna drie kwart (72%) van de Tweets wordt niet beantwoord. De PVV, SP en SGP reageren zelfs helemaal niet op Tweets.

Taalfouten

Verder is het opvallend dat een derde van de e-mails minstens één taalfout bevat. Vaak gaat dit om slordige (typ)fouten, zoals "websitwe" en "tellefoonnummer”, maar ook grammatica blijkt lastig voor de partijen. Zo worden er meerdere keren ‘d/t-fouten’ gemaakt. De taalkennis van het team van de PVV blijkt het minst, bij deze partij wordt geen enkele e-mail zonder taalfouten geschreven. Bij de Partij voor de Dieren beschikken ze over een beter taalgevoel, in hun e-mails wordt geen enkele taalfout gemaakt.

De resultaten van dit onderzoek laten zien dat er nog veel ruimte is voor verbetering. Hierbij enkele tips:

Investeer in beide richtingen: De kiezer investeert moeite en tijd om contact met de partij op te nemen. Investeer dan als partij ook in de kiezer. Neem de moeite om de vraag te lezen en hier een persoonlijk en passend antwoord op te geven. Dit zal eraan bijdragen dat de kiezer een zo goed en duidelijk mogelijk beeld krijgt van de partij en waar deze voor staat. Er wordt veel geïnvesteerd in het contact naar de kiezer, maar investeer ook in het contact van de kiezer.
Heb oog voor detail: Voor zwevende kiezers kunnen kleine dingen de doorslag geven. Taalfouten zijn absoluut niet nodig. Het wekt de indruk dat er snel en zonder nadenken antwoord wordt gegeven op de vraag. Dit zal niet bijdragen aan een positief beeld van de partij.
Dialoog via sociale media: Sociale media, zoals Twitter, zullen een steeds grotere rol gaan spelen. Dit onderzoek toont aan dat indien er wordt geantwoord op een Tweet, dit vaak leidt tot een positiever beeld van de partij. Nu worden sociale media nog vaak enkel ingezet om de kiezer te bereiken, terwijl hier ook een goede mogelijkheid zit om bereikbaar te zijn voor de kiezer. Daarmee bereik je een grotere doelgroep dan alleen degene van wie je de vraag beantwoordt, aangezien veel Twitter-berichten openbaar zijn voor het grote publiek dat dagelijks op Twitter zit. Twitter is dus een goed medium om als partij aan te tonen dat je de dialoog met de kiezers aangaat.  

Een totaaloverzicht van de resultaten, inclusief de resultaten per partij, kan gevonden worden in de rapportage die gratis te downloaden is via de website van Store Support.