Praatjesmakers

Geplaatst door Arjen van Hijum op 02 april 2012

Over twee maanden gaan we verhuizen. Ondanks dat we ons hele hebben en houwen van maar 5 kilometer verplaatsen, is het in mijn beleving toch zo’n stap die in het leven van een jong stel als groot wordt ervaren.

Over twee maanden gaan we verhuizen. Ondanks dat we ons hele hebben en houwen van maar 5 kilometer verplaatsen, is het in mijn beleving toch zo’n stap die in het leven van een jong stel als groot wordt ervaren.

Naast de bouwbeslommeringen van het nieuwe huis, versterkt door de dramatische klantenservice van de bouwer, word ik dagelijks geconfronteerd met een waslijst aan to do’s. Kort gezegd: het inkopen van meubels en toebehoren.

Na een bezoek aan alle meubelzaken in Groningen en omstreken kan ik de volgende conclusies met u delen (4 negatief, 1 positief…):

- Ik werd niet tot nauwelijks proactief aangesproken;
- Iedereen gaf graag korting, zelfs als ik er niet om vroeg;
- Niemand weet dat ik het was die op bezoek kwam, want niemand heeft mijn gegevens genoteerd;
- Niemand weet concreet te onderbouwen waarom ik in hun winkel moet komen in plaats van op het internet;
+ Hoe kleiner de winkel, hoe persoonlijker de service.

Maar wat mij bovenal opviel? Dat de gemiddelde verkoopmedewerker veel praat, en weinig vraagt. Hoeveel producten ze wel niet verkopen, hoe lang hij het werk al doet, waarom hij beter advies geeft dan zijn buurman… Allemaal teksten zonder af te stemmen met mij (lees: de klant) of deze info relevant is.

’s Avonds las ik het boek (aanrader) De Klantenfluisteraar van Jan van Setten. Lekker leesbaar, leerzaam en concreet. Een kleine glimlach van herkenning kon ik niet onderdrukken bij het lezen van de volgende tips voor u en mij:

Wees eens wat minder interessant en wat meer geïnteresseerd!

Behoed uzelf van deze valkuil en de basis voor een goed verkoopgesprek is gelegd!

Arjen van Hijum

Reactie?

@arjenvanhijum/@store_support