Uitstel is geen afstel

Geplaatst door Arjen van Hijum op 13 januari 2012

Afgelopen dinsdag was het weer een feest om, samen met mijn compagnon Ewald, onze relaties een hand te mogen schudden op de Dutch Tourism Expo. Een beurs die nog steeds zo populair is dat het opvalt als je er niet bent. “Aanwezigheid verplicht”, luidt de ongeschreven regel.

Afgelopen dinsdag was het weer een feest om, samen met mijn compagnon Ewald, onze relaties een hand te mogen schudden op de Dutch Tourism Expo. Een beurs die nog steeds zo populair is dat het opvalt als je er niet bent. “Aanwezigheid verplicht”, luidt de ongeschreven regel.

Naast de ietwat verlate gelukswensen voor 2012 passeerden vele andere gespreksonderwerpen de revue. Met name de vraag: "Wat verwacht je van 2012?" werd unaniem beantwoord met: "een uitdagend jaar waarin de klant steeds trager/later beslist.”

Mijn visie? Het uitstellen van het boeken is geen ding van 2012, geen trend, geen tijdelijk fenomeen. Het is een gegeven. Naast de onzekerheid om ons heen veranderen we als consument sneller dan u denkt. Vooruitkijken als het gaat om aankopen is passé. Aangezien we in staat zijn om met 1 muisklik de hele wereld te bereiken en in 5 minuten een reis te boeken, wordt de noodzaak van vroeg boeken steeds minder.

Mijn advies? Ieder reisbureau moet zich nog meer richten op:

  • CRM: weet alles van je klant, herken de trage boeker en anticipeer hier op;
  • Nodig klanten uit op je reisbureau en accepteer dat ze later pas een besluit nemen;
  • 'Confronteer' de klant met je naam, zo vaak mogelijk. Social media zijn hier zeer nuttig voor;
  • Vraag je bestaande klanten gewoon eens: ”Wanneer gaat u uw volgende reis boeken?” Een simpele vraag met mogelijk een zeer waardevol antwoord.

Kortom, jij kunt ervoor zorgen dat uitstel van de klant geen afstel wordt.

Arjen van Hijum

Reactie?

@arjenvanhijum / @store_support