Veranderingen

Geplaatst door Baukelina van der Weij op 30 oktober 2018

Van customer journeys naar employee journeys, patiƫnt journeys en student journeys

veranderingen

Enige tijd geleden mocht ik op uitnodiging van de Hanzehogeschool een stagecarrousel bijwonen en een pitch geven voor studenten die allemaal ijverig zochten naar een geschikte stageplek. Extra leuk, omdat ik zelf studeerde aan “de Hanze”. Nieuwsgierig stapte ik naar binnen. Was er in die 15 jaar veel veranderd?

De Appel, waar ik voorheen zwoegend mijn tentamens maakte, was omgetoverd tot een gezellige ontmoetingsplaats. De ontvangst was goed, de catering was goed georganiseerd, de medewerkers van de Hanzehogeschool hadden er alles aan gedaan, nou ja bijna alles, om er een geslaagde middag van te maken. Bijna alles? Ja, bijna. De spotlights in de zaal stonden op standje maximaal, waardoor ik op elke foto met m’n ogen dicht stond…. héél charmant.

De studenten hadden de mogelijkheid om in deze setting op een ongedwongen manier kennis te maken met hun mogelijk toekomstige stagebedrijf. Wat niet veranderd is in de afgelopen 15 jaren, is het feit dat studenten nog steeds in hun eerste jaar niet helemaal weten welke kant ze op willen. Dat geeft natuurlijk niets, een stage is de uitgelezen mogelijkheid om daar achter te komen. Wat wel veranderd is, is de begeleiding van deze stagiaires en de mogelijkheid om zich goed te oriënteren. Nu wordt er van alles georganiseerd om studenten te helpen de juiste keuze te maken. En dat werkt. Meer dan 100 studenten kwamen vrijwillig op dit event af en gingen op professionele wijze in gesprek met diverse organisaties. Fijn te zien dat de Hanzehogeschool naar de student luistert en zo heeft achterhaald waar de student behoefte aan heeft. Trots dat wij als Store Support daar een steentje aan mogen bijdragen door het in kaart brengen van de student journey. Want ook het journey landschap verandert. Naast het in kaart brengen van de customer journey zien organisaties in dat ook patiënten, studenten en medewerkers een journey doorlopen en afhankelijk van hoe zij touchpoints binnen een journey ervaren een keuze maken. Een keuze om ambassadeur te worden van jouw organisatie of niet, om de volgende keer weer deze reis te willen ervaren of niet.

Zo veranderde de samenstelling van ons team door de keuze van onze nieuwe stagiaire. Een keuze die zowel zij als wij wellicht niet hadden gemaakte zonder de inspanningen van de Hanzehogeschool, die besloot in kaart te brengen waar studenten behoefte aan hebben. Daar zijn wij trots op.

Tijdens ons seminar van 22 november geven wij organisaties de kans met ons een stap te zetten als het gaat om Customer Journey Management. Nieuwsgierig geworden? Meld je aan: www.storesupport.nl/masterclass