Volgend jaar?

Geplaatst door Arjen van Hijum op 03 december 2013

Halverwege de terugreis schrijf ik deze column, in het Hajé restaurant in Joure. Om mij heen veel gelijkgestemden: mannen in pak, laptop voor hun neus, begeleid door een lauwe kop koffie. Iedereen lijkt hard aan het werk te zijn. En als ze dat niet zijn, dan zijn ze hard aan het bellen. Heel hard. Het lijkt erop dat een goede manager met name zijn eigen imago managet anno 2013. En bovenal zijn ze bezig met vandaag. Als ik de gesprekken zo aanhoor, gaat het vooral over het realiseren van een topmaand en is 2014 nog heel ver weg.

Zojuist heb ik een aantal presentaties mogen verzorgen voor de politie, over klantgerichtheid en leiderschap. Twee onderwerpen die nauw zouden moeten samenhangen, maar dat te vaak niet doen. Een grote uitdaging bij de politie ligt bij het managen van de verwachtingen van de burger. Je kunt processen nog zo goed inrichten, als je niet vertelt wat een burger van je mag verwachten, is er nog steeds een gap tussen ambitie en ervaring. Datzelfde geldt natuurlijk voor de leiding van een organisatie, zij heeft een grote uitdaging in het managen van verwachtingen binnen de organisatie. Hoe wordt de politie in 2014 optimaal ‘burgergericht’?

Halverwege de terugreis schrijf ik deze column, in het Hajé restaurant in Joure. Om mij heen veel gelijkgestemden: mannen in pak, laptop voor hun neus, begeleid door een lauwe kop koffie. Iedereen lijkt hard aan het werk te zijn. En als ze dat niet zijn, dan zijn ze hard aan het bellen. Heel hard. Het lijkt erop dat een goede manager met name zijn eigen imago managet anno 2013. En bovenal zijn ze bezig met vandaag. Als ik de gesprekken zo aanhoor, gaat het vooral over het realiseren van een topmaand en is 2014 nog heel ver weg.

Wat zijn uw verwachtingen ten aanzien van 2014? Voordat een turbulent jaar ten einde komt, heeft u vast alweer een prachtig plan voor komend jaar uitgewerkt. Mijn tip: hou het concreet en simpel. Aangezien innovatie en klantgericht ondernemen de groei van een bedrijf veroorzaken, adviseer ik u de volgende vragen te beantwoorden:
- Wat ga ik volgend jaar voor het eerst doen?
- Wat ga ik volgend jaar verbeteren?
- Wat ga ik volgend jaar niet meer doen?
- Welke voordelen gaat de klant hiervan ervaren?

Geef op iedere vraag 3 antwoorden en de rode draad van volgend jaar is bekend. Maak het concreet, deel het met je collega’s, streef ernaar iedere maand 1 antwoord te realiseren en de basis voor een topjaar is gelegd!