Delfsail

Geplaatst door op 26 augustus 2009

Het evenement Van 22 t/m 25 augustus vond de vijfde editie plaats van het internationale zeilevenement DelfSail. Honderden schepen blonken elk op hun eigen manier uit. Speciale aandacht was...

DelfSail: Door het gebruik van PDA’s realtime de resultaten volgen 

Het evenement

Van 22 t/m 25 augustus vond de vijfde editie plaats van het internationale zeilevenement DelfSail. Honderden schepen blonken elk op hun eigen manier uit. Speciale aandacht was er voor de enorme Tall ships, zeilschepen die in de achttiende en negentiende eeuw gebruikt werden voor de handel.

Het onderzoek

Om de tevredenheid van de bijna 1 miljoen bezoekers in kaart te brengen en vast te stellen wat de economische waarde is, heeft Store Support een klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd. Tevens is gekeken naar aspecten als: demografische gegevens, uitstraling en bereikbaarheid van promotie-uitingen en de bereikbaarheid. Voor de organisatie was het van groot belang om gedurende het evenement inzicht te krijgen in de beleving van de bezoekers. DelfSail wordt eens in de vijf jaar georganiseerd en alleen een rapportage achteraf geeft pas verbeterpunten voor over vijf jaar.

12 enquêteurs zijn gedurende de vier dagen van het evenement uitgerust met PDA’s. De resultaten van de enquêtes zijn realtime, door middel van een dataverbinding, doorgestuurd. De organisatie kreeg dagelijks de belangrijkste resultaten en verbeterpunten. Dit stelde de organisatie in staat om nog tijdens het evenement te anticiperen op verbeterpunten.

Resultaat

Uit de representatieve gegevens blijkt dat:
- Het evenement DelfSail als gemiddeld wordt gewaardeerd met een 8,3
- Dat de mix van schepen en bekende artiesten zeer positief werd beoordeeld
- Dat het evenement een sterke aantrekkingskracht heeft op de noordelijke provincies, maar tevens bekend is in de rest van Nederland en Duitsland
- Dat ruim 95% aangeeft de volgende editie van DelfSail wederom te gaan bezoeken.

Implementatie

Store Support zal in samenspraak met de organisatie vaststellen op welke wijze deze positieve resultaten gecommuniceerd kunnen worden. Bovenal zal worden stilgestaan bij het opvolgen van verbeterpunten die werden genoemd. Immers, de honderdduizenden bezoekers die de volgende editie zullen bijwonen, verdienen wederom een fantastisch aanbod en een indrukwekkende beleving.