Toeristvriendelijkheid bij de Nederlandse VVV-kantoren

Geplaatst door op 29 september 2009

Om antwoord te geven op de vraag welk VVV-kantoor de meest toeristvriendelijke is van Nederland, heeft Store Support bij de VVV-kantoren van 14 steden een mystery shop, call en email uitgevoerd....

Om antwoord te geven op de vraag welk VVV-kantoor de meest toeristvriendelijke is van Nederland, heeft Store Support bij de VVV-kantoren van 14 steden een mystery shop, call en email uitgevoerd.

Het onderzoek is indicatief van aard en had als doel aanknopingspunten te achterhalen die de VVV-kantoren kunnen gebruiken voor het optimaliseren van hun service. Hierbij leveren de medewerkers van de kantoren een belangrijke bijdrage aan het potentiële succes: een optimaal geïnformeerde toerist kent alle mogelijkheden en zal die sneller benutten. Belangrijk is dat de toerist zich welkom voelt en wordt gestimuleerd door een enthousiaste medewerker om een bezoek aan de stad te brengen.

De mystery shops, calls en emails waren gebaseerd op dezelfde cases. Om de uitkomsten met elkaar te kunnen vergelijken werd tijdens iedere mystery shop, call of email gevraagd naar overnachtingsmogelijkheden en activiteiten in de desbetreffende stad. In de volgende tabel wordt de gemiddelde score gepresenteerd per stad. 

Nummer

Plaats

Totaal*

1

Utrecht

8,6

2

Assen

7,4

3

Almere

7,0

4

Zwolle

6,1

5

Den Haag

6,1

6

Arnhem

5,8

7

Breda

5,8

8

Amsterdam

5,7

9

Rotterdam

5,7

10

Groningen

5,3

11

Haarlem

5,1

12

Maastricht

4,3

13

Leeuwarden

4,2

14

Terneuzen

3,5

Gemiddeld

 

5,8

 

* Gemiddelde score van mystery shop, call en email