uitzendbranche

Discriminatie is onaanvaardbaar, ook op de arbeidsmarkt.

neem contact op

Uitzendbranche

Hoe gaan uitzendbureaus om met verzoeken die bij wet verboden zijn? Krijgt iedereen een gelijke kans in de sollicitatieprocedure? Deze vragen zijn te beantwoorden middels mystery guest onderzoek.

Discriminatie in kaart middels mystery guest onderzoek

Nederlanders met een migratieachtergrond hebben nog altijd een achterstand op de arbeidsmarkt. Net als jongeren, (zwangere) vrouwen en ouderen. Een deel van die achterstand kan verklaard worden, maar een deel is ook te wijten aan discriminatie op de arbeidsmarkt. Discriminatie komt nog steeds veel voor en een krachtige aanpak blijft dan ook nodig.

Een wezenlijk onderdeel van deze aanpak is het doen van objectief onderzoek. Hoe gaan uitzendbureaus om met verzoeken die bij wet verboden zijn? Krijgt iedereen een gelijke kans in de sollicitatieprocedure? Deze vragen zijn te beantwoorden middels mystery guest onderzoek.

Excap is al 18 jaar marktleider in het doen van mystery guest-onderzoek en wij zetten ons specialisme in om uitzendbureaus en werkgevers inzicht te geven in het wel of niet naleven van gestelde (gedrags)protocollen als het gaat om discriminatie. Excap heeft een kwalitatief hoogwaardig bestand met 5.000 mystery guests verspreid over Nederland. Hierdoor kunnen we dit vraagstuk vanuit zowel het werkgevers- en het werknemersperspectief beantwoorden. We zorgen voor een gedegen onderzoeksopzet vooraf en concrete adviezen en rapportages tijdens en na het onderzoek.

Vaste partner op het gebied van arbeidsmarktdiscriminatie

Excap is al jaren de vaste partner voor ABU en Inspectie SZW op het gebied van arbeidsmarktdiscriminatie. Door middel van onafhankelijk representatief onderzoek maakt excap inzichtelijk hoe uitzendbureaus en online vacatureplatforms omgaan met discriminerende verzoeken. Meer lezen over deze onderzoeken? Klink dan op onderstaande links of neem contact op met Tom Sweetlove via tom.sweetlove@excap.be

Mystery calling-onderzoek bij de ABU

In 2018 heeft excap in opdracht van de ABU een onafhankelijk representatief onderzoek gedaan middels mystery calling om bij diverse uitzendbureaus inzichtelijk te maken hoe zij omgaan met verzoeken die bij wet verboden zijn. Meer weten over dit onderzoek? Neem contact op.

Onderzoek voor Inspectie SZW

In 2021 deed excap een veelbesproken onderzoek in opdracht van Inspectie SZW. Het onderzoek toonde aan dat online vacatures met discriminerende inhoud weinig tot niet worden tegengehouden door online platforms. 

Het onderzoek werd besproken in de Tweede Kamer en haalde alle grote nationale nieuwsmedia, waaronder RTL, NOS en NU.nl.

Meer weten?

Lees hier alles over het onderzoek en de resultaten van de gemeten online platforms.

Of download het rapport direct via deze link.

FAQ

  • Wat is mystery guest onderzoek?

    Mystery guest onderzoek is een marktonderzoek waarbij mystery guests worden ingezet om klantreizen (Customer Journeys) te testen op kwaliteit, operationele efficiëntie, beleving, emoties en indruk. Dankzij deze objectieve resultaten, worden nieuwe inzichten verkregen om de juiste stappen te kunnen nemen in de optimalisatie van processen. Meer weten

  • Welke soorten mystery guest onderzoek bestaan er?

    Er is een heel breed scala aan onderzoeken. We kunnen ze het beste indelen in 3 overkoepelende categorieën: voor klanten, voor medewerkers en overige. Bij de laatste categorie gaat het eerder om kwaliteitsaudits, candidate experience en discriminatieonderzoek. Alle onderzoeken

  • Wordt mystery guest onderzoek ook voor online journeys ingezet?

    Absoluut. Een online shopper winkelt anders dan een klant in een fysieke winkel. Online mystery shopping legt knelpunten van je website of webshop bloot, zodat je de online ervaring kunt verbeteren. De gehele buyer journey wordt gemeten. Tot en met het retourneren van de aankoop. Meer weten

  • Hoe gaan Customer Journeys en mystery guest onderzoek samen?

    Bij mystery guest onderzoek gaan we door alle stappen van de Customer Journey (klantreis). Bij elke stap meten we hoe deze stap bijdraagt aan een uitstekende klantervaring. Uniek aan onze methode is de ExperienceCapture, waarbij bewuste en onbewuste emoties worden vastgelegd voor elke stap.

  • Welke criteria bepalen de kostprijs van een goed mystery guest onderzoek?

    Elk onderzoek bestaat uit Project Management, Briefing, Uitvoering en Rapportage. Daarbij geldt dat de uitvoering de grootste kostenpost is. Deze post wordt beïnvloed door het aantal uit te voeren metingen, de complexiteit, de lengte van de opdracht en het profiel van de mystery shopper. Meer weten

  • Wat is de impact van mystery guest onderzoek op CX en EX?

    Dankzij de innovatieve rapportagetools en de frequentie van de metingen, verkrijg je inzicht in de resultaten. Vervolgens kun je actiegerichte conclusies formuleren. Jouw impact wordt: hogere klant- en medewerkerstevredenheid én een hogere omzet. Customer Experience

  • Kan ik de resultaten monitoren tijdens het mystery guest onderzoek?

    De resultaten worden samengebracht in een visueel en gebruiksvriendelijk dashboard. De resultaten en voortgang kunnen daardoor live gevolgd worden. Handig is dat je het dashboard op desktop, tablet of mobiel kunt raadplegen en dat je de rapporten kunt exporteren.

  • Hoe haal ik de juiste inzichten uit de vele data en databronnen?

    Veel bedrijven verzamelen steeds meer klantdata. Dit betreft zowel data vanuit eigen systemen als data vanuit externe (onderzoeks)partners. Excap kan helpen om deze verschillende databronnen aan elkaar te koppelen. Zo ontstaan overkoepelende inzichten om een finale impact te realiseren.

  • Welke voorbeelden uit de praktijk bestaan er?

    Maandelijks publiceren we nieuwe inzichten over Customer Experience en Employee Experience. We vinden het belangrijk dat we eigen expertise met ons netwerk kunnen delen. Ook laten we met plezier excap's ambassadeurs aan het woord: tevreden klanten bij wie we voor echte impact hebben gezorgd.

  • Verzorgt excap ook buiten de Benelux mystery guest onderzoek?

    Zeker! Dankzij ons uitgebreide netwerk van partners en jarenlange ervaring met internationale projecten voeren wij niet alleen mystery guest onderzoek uit in heel Europa (en daarbuiten), maar ook audits, customer journey onderzoek, consultancy en kwalitatief onderzoek. Meer weten

  • Hoe kan ik de medewerkersbeleving onderzoeken?

    Employee experience wordt gemeten binnen verschillende groepen medewerkers, waarbij verschillende afdelingen worden onderzocht. Zo'n onderzoek vindt doorgaans een keer per kwartaal plaats, maar gebeurt idealiter om de twee weken. Zo kan voortgang en beleid goed opgevolgd en onmiddellijk bijgestuurd worden. Meer weten

  • Kan ik ook mystery shopper worden?

    Dat kan! Iedereen vanaf 18 jaar kan mystery shopper worden bij excap. Doe de test om te zien of jij geschikt bent. Geslaagd? Dan mag jij jezelf mystery shopper noemen!

  • Waarom is de feedback van mystery shoppers betrouwbaar?

    Onze mystery shoppers krijgen voor aanvang van hun opdracht een uitgebreide briefing waardoor ze altijd goed voorbereid op pad gaan. Het aantal opdrachten per mystery shopper houden we beperkt om zo de kwaliteit te kunnen waarborgen. Een interne controle doet de rest.

  • Wie zijn de mystery shoppers van excap en hoe groot is dit bestand?

    Ons bestand, dat ruim 5000 mystery shoppers telt, bestaat uit zeer verschillende mensen. Van jong tot oud, van make-upliefhebbers en klussers tot leerkrachten en ingenieurs.

  • Kan ik zelf een bijkomende vraag stellen?