Employee Experience: Store Support creëert een prijswinnende medewerkersbeleving

 

Wat is de Employee Experience

Employee Experience (EX) valt het beste uit te leggen als de medewerkersbeleving binnen een organisatie. Medewerkersbeleving gaat verder dan alleen tevredenheid en stelt met name de emotie die wordt ervaren centraal. Store Support is dagelijks bezig met het verbeteren van de Employee Experience, door de grootste organisaties van Nederland te voorzien van onderzoek en advies op het gebied van EX.

Hoe verricht ik een medewerkersbelevingsonderzoek?

Employee Experience wordt gemeten binnen verschillende groepen medewerkers, waarbij verschillende secties die de Employee Experience beïnvloeden worden onderzocht. Een medewerkersbelevingsonderzoek gebeurt, als het goed wordt verricht, evidence based: medewerkers ontvangen wetenschappelijk onderbouwde vragenlijsten. Aan de hand van deze metingen kun je een koppeling maken tussen het onderzoek en zaken als verloop en verzuim. Bij Store Support wordt er gemeten via de wetenschappelijk gevalideerde Employee Experience Index (EXI), die bijvoorbeeld is ingezet bij Transavia. De EXI is gebasseerd op meer dan 500 wetenschappelijke onderzoeken en gaat veel verder dan alleen een medewerkers(tevredenheid)-onderzoek.

Verbeter de Employee Experience door continue metingen

Na tal van succesvolle cases mag Store Support zich marktleider noemen op het gebied van EX verandering. Één van de belangrijkste inzichten is dat het weinig zin heeft om de Employee Experience een enkele keer te meten. Verandering is een blijvend proces, waarbij beleid (en medewerkers) blijven veranderen. Ideaal medewerkersbelevingsonderzoek vindt 4x (kwartaal) tot 24x (twee wekelijks) plaats. Om zodoende voortgang en beleid te kunnen volgen en bij te sturen.

"Store Support achterhaalt de drivers achter jouw medewerkers, om blijvende veranderingen te realiseren" 

 

Impact van de Employee Experience op jouw organisatie

Hoe krijg je medewerkers écht mee?

Hoe mooi zou het zijn als je over de inzichten beschikt die jouw collega’s aan je binden? Als je weet wat je moet doen om je medewerkers nóg betrokkener te maken?

Iedere goede werkgever is continu zoekende naar kennis en tools om verandering in de organisatie tot stand te brengen. Want hoe vermoeiend het kan zijn om het gedrag van medewerkers trachten te veranderen, zo inspirerend kan het zijn als medewerkers samen met jou een organisatie in beweging brengen.
Dat laatste is de insteek bij een succesvol Employee Experience onderzoek. Met analyses kun je de drivers van gedrag en houding van medewerkers achterhalen. Als je weet wat je personeel écht bezig houdt en motiveert, kun je verbeteringen doorvoeren waarbij medewerkers betrokken zijn bij je organisatie. Store Support achterhaalt de drivers achter jouw medewerkers, om blijvende veranderingen te realiseren. Hierbij zoeken we niet alleen naar nieuwe data, ook bestaande data kan een verrijking van inzichten opleveren

Hoe verlaag ik mijn verzuim en verloop?

Voor veel organisatiesis het een uitdaging om genoeg personeel te vinden én te houden.Dat geldt voor de zorg, het onderwijs, maar ook voor andere branches die te maken met hebben met geestelijk of fysiek zware werkzaamheden. Door onderzoek in te zetten is het mogelijk om achterlliggende knelpunten te vinden en bovendien oplossingen te vinden om deze te verhelpen.
Bij Store Support onderzoeken wij allereerst de drivers van personeel. Daarmee leggen we de achterliggende redenen bloot achter diepgaandere zaken. Waardoor treedt er veel verzuim op? Wat zijn de knelpunten van de organisatie, waardoor veel medewerkers vertrekken? Wij kunnen niet alleen antwoord op deze vragen bieden, maar bieden bovendien handvatten om blijvende verbeteringen binnen jouw organisatie te introduceren. Strategische sessies en training voor het personeel zijn enkele van de mogelijkheden om blijvende verandering te realiseren.

"Wij helpen organisaties gericht te sturen op hun belangrijkste doelstellingen"

Hoe staat de Employee Experience in verhouding tot mijn reputatie, omzet en conversies?

Wij helpen organisaties gericht te sturen op hun belangrijkste doelstellingen. Door veranderingen te blijven monitoren, kunnen wij toewerken naar aantoonbaar en blijvend succes. We maken samen met de organisatie een koppeling met zaken als reputatie, omzet en conversies. Een voorbeeld, naast de cases van Transavia en Holland Casino die hieronder zijn te vinden, is de Employee Experience van bandenspecialist Heuver. Store Support droeg middels Employee Experience onderzoek en consultancy direct bij aan de doelstelling van Heuver: ‘de meest aantrekkelijke werkgever van de regio worden en blijven’. 

Voorbeelden van Employee Experience

Holland Casino

Voor Holland Casino bracht Store Support de Customer Experience in kaart én werd deze verbeterd. Lees onze blog over de case om meer te weten te komen.

Prijswinnende Case van Transavia

Store Support ontwikkelde voor Transavia een systeem waarbij men via een dashboard continu inzichten kan krijgen over verbeteringen van de ervaring voor cabin crew en ander personeel. Met deze case werd tijdens het MIE (hét marketingcongres van Nederland) van 2015 de presentatie award gewonnen. Benieuwd? Lees hier de volledige blog..



Hoe helpt Store Support bij het verbeteren van EX?

We doen onderzoek op het snijvlak van DataScience, Employee Experience en resultaten. Met analyses om de drivers van gedrag en houding van medewerkers te achterhalen en analyses om de drivers van verloop en verzuim te achterhalen. Daarbij staren we ons niet alleen blind op Employee Experience. We merken meer dan ooit dat de medewerkersbeleving hand in hand gaat met de customer experience. Of we nou onderzoek en advies geven op het gebied van EX, dan wel op het gebied van CX, wij vinden die drivers die aantoonbaar succes opleveren

Meer weten over Employee Experience of heb je andere vragen?
Vraag het vrijblijvend aan onze specialist:

Vraag het aan onze specialist Arjen van Hijum