Wat is de Employee Experience

Employee Experience (EX) valt het beste uit te leggen als de medewerkersbeleving binnen een organisatie. Medewerkersbeleving gaat verder dan alleen tevredenheid en stelt met name de emotie die wordt ervaren centraal. Store Support is dagelijks bezig met het verbeteren van de Employee Experience, door de grootste organisaties van Nederland te voorzien van onderzoek en advies op het gebied van EX.

Hoe meet je de Employee Experience

Employee Experience wordt gemeten binnen verschillende groepen medewerkers, waarbij verschillende secties die de Employee Experience beïnvloeden worden onderzocht. Dit gebeurt, als het goed wordt verricht, evidence based: medewerkers ontvangen wetenschappelijk onderbouwde vragenlijsten. Aan de hand van deze metingen kun je een koppeling maken tussen het onderzoek en zaken als verloop en verzuim.

Hoe krijg je medewerkers écht mee?

Hoe mooi zou het zijn als je over de inzichten beschikt die jouw collega’s aan je binden? Als je weet wat je moet doen om je medewerkers nóg betrokkener te maken?

Iedere goede werkgever is continu zoekende naar kennis en tools om verandering in de organisatie tot stand te brengen. Want hoe vermoeiend het kan zijn om het gedrag van medewerkers trachten te veranderen, zo inspirerend kan het zijn als medewerkers samen met jou een organisatie in beweging brengen.
Dat laatste is de insteek bij een succesvol Employee Experience onderzoek. Met analyses kun je de drivers van gedrag en houding van medewerkers achterhalen. Als je weet wat je personeel écht bezig houdt en motiveert, kun je verbeteringen doorvoeren waarbij medewerkers betrokken zijn bij je organisatie. Store Support achterhaalt de drivers achter jouw medewerkers, om blijvende veranderingen te realiseren.

Verbeter de Employee Experience door continue metingen

Na tal van succesvolle cases mag Store Support zich marktleider noemen op het gebied van EX verandering. Één van de belangrijkste inzichten is dat het weinig zin heeft om de Employee Experience een enkele keer te meten. Verandering is een blijvend proces, waarbij beleid (en medewerkers) blijven veranderen. Een ideale meting van de Employee Experience vindt 4x (kwartaal) tot 24x (twee wekelijks) plaats. Om zodoende voortgang en beleid te kunnen volgen en bij te sturen.

Voorbeelden van Employee Experience

Holland Casino

Voor Holland Casino bracht Store Support de Customer Experience in kaart én werd deze verbeterd. Lees onze blog over de case om meer te weten te komen.

Transavia

Store Support ontwikkelde voor Transavia een systeem waarbij men via een dashboard continu inzichten kan krijgen over verbeteringen van de ervaring voor cabin crew en ander personeel. Benieuwd? Vind hier meer informatie.

 

Hoe helpt Store Support bij het verbeteren van EX?

We doen onderzoek op het snijvlak van DataScience, Employee Experience en resultaten. Met analyses om de drivers van gedrag en houding van medewerkers te achterhalen en analyses om de drivers van verloop en verzuim te achterhalen. Daarbij staren we ons niet alleen blind op Employee Experience. We merken meer dan ooit dat de medewerkersbeleving hand in hand gaat met de customer experience. Of we nou onderzoek en advies geven op het gebied van EX, dan wel op het gebied van CX, wij vinden die drivers die aantoonbaar succes opleveren

Meer weten over Employee Experience of heb je andere vragen?
Vraag het vrijblijvend aan onze specialist:
Vraag het aan onze specialist Arjen van Hijum