Naleving gezondheidscheck contactberoepen

Monitor de naleving door mystery calling-onderzoek

De corona crisis veroorzaakt momenteel veel beperkingen en maatregelen. Contactberoepen, zoals kappers, fysiotherapeuten en schoonheidsspecialisten mogen weer aan de slag, mits de medewerkers in deze beroepen veilig kunnen werken.

Naleven van gezondheidscheck

Om de veiligheid van medewerkers en klanten te waarborgen, zijn de richtlijnen veilig werken bij contactberoepen vanuit het RIVM beschikbaar gekomen. Tijdens het telefonisch maken van een afspraak dienen er door de medewerker een aantal gezondheidsvragen aan hun klanten gesteld te worden. Iedereen heeft hier zijn of haar verantwoordelijkheid in, maar soms is het een uitdaging. Zowel voor de medewerker als voor de klant. Het inzetten van mystery calling- onderzoek helpt bij het monitoren van het naleven van deze gezondheidscheck bij contactberoepen.

Mystery callers nemen contact op met de desbetreffende instantie om een afspraak te maken voor een behandeling en brengen in kaart hoe het protocol - veilig werken bij contactberoepen - wordt toegepast en nageleefd. De mystery caller beoordeelt of er bij het maken van een afspraak vragen gesteld worden over zijn/haar gezondheid, zoals:

  • Heb je de afgelopen 24 uur of op dit moment één of meerdere van de volgende (milde) klachten: neusverkoudheid, hoesten, benauwdheid en/of koorts (vanaf 38 graden Celsius)?
  • Heb je op dit moment een huisgenoot/gezinslid met koorts en/of benauwdheidsklachten?
  • Heb je het coronavirus gehad (vastgesteld met een laboratoriumtest) en is dit in de afgelopen 7 dagen vastgesteld?
  • Heb je een huisgenoot/gezinslid met het coronavirus (vastgesteld met een laboratoriumtest) en heb je korter dan 14 dagen geleden contact gehad met deze huisgenoot/gezinslid terwijl hij/zij nog klachten had?

Daarnaast kan het mystery calling-onderzoek worden uitgebreid wanneer de mystery caller ook een afspraak maakt en zodoende in kaart brengt of er nog aanvullende informatie gedeeld wordt, zoals:

  • Schriftelijke/digitale instructies van richtlijnen mee te sturen met afspraakbevestiging.
  • Additionele richtlijnen vanuit de instantie omtrent voorzorgsmaatregelen zoals: hygiëne regels, geen handen schudden, aanwezigheid vooraf, de klant aan te geven dat hij/zij bij voorkeur alleen komt etc, betaling.
  • De klant te instrueren om bij klachten niet te komen.
  • En tot slot, hoe de algehele klantvriendelijkheid was bij het maken van de afspraak tot aan de bevestiging.

Er is voorlopig een nieuwe werkelijkheid ontstaan. Dit geldt naast contactberoepen ook voor winkeliers/retailers. De speciaal opgeleide mystery guests van Store Support worden dan ook hiervoor ingezet om te observeren en te toetsen of het protocol Verantwoord Winkelen wordt toegepast en nageleefd. Lees hier meer!

Weten of onze mystery callers ook ingezet kunnen worden bij jouw instantie? Neem contact met ons op via één van onderstaande manieren: