Meet naleving coronaregels met mystery guests

Neem contact op

Mystery guests en coronaregels

Overheid vergoedt onderzoek naar naleving coronaregels

Het naleven van de coronaregels is topprioriteit voor zowel politiek, overheid als ondernemers. Het kabinet laat er geen misverstand over bestaan: In Nederland moeten de voorschriften beter worden nageleefd en strenger worden gehandhaafd.

Het is echter een enorme uitdaging om de protocollen, zoals het tonen van een coronatoegangspas, voortdurend te meten. Er zijn onvoldoende handhavers om bijvoorbeeld alle restaurants, cafés, sportclubs en culturele instellingen te controleren.

Om beter te kunnen controleren opperde demissionair minister Grapperhaus recentelijk dat mystery guests kunnen worden ingezet. Het inzetten van deze 'undercover controleurs' wordt vergoed door de overheid. Hoe gaat dit precies in zijn werk?

Kosten van een onderzoek worden vergoed door de overheid, middels een Rijksbijdrage ten aanzien van het coronatoegangsbewijs (CTB).

Naleving van coronaregels in de horeca, sportclubs, theaters en meer

Bij onder meer de horeca, onderwijs, theaters en contactberoepen zoals kappers kan dankzij mystery guests onder meer gemeten worden in hoeverre:

  • Coronatoegangsbewijzen daadwerkelijk worden gecontroleerd;
  • Om een identiteitsbewijs wordt gevraagd die gelijk staat aan de QR-code;
  • Hygienevoorschriften worden nageleefd;
  • Sluitingstijden worden aangehouden.

Het inzetten van mystery guests is meer dan alleen een controlemiddel op zich. Op deze manier kan worden onderzocht of de geldende coronarichtlijnen worden nageleefd, danwel waar het precies fout gaat in de handhaving van de coronatoegangspas. En welke verbeterpunten naar voren komen.

Daarnaast kunnen locaties die de corona richtlijnen goed naleven hiervoor complimenten ontvangen vanuit de gemeente, wat positieve aandacht en bewustwording oplevert voor de organisatie of onderneming.


Naleving van coronaregels in winkels

Winkels hoeven op dit moment niet te controleren op coronatoegangsbewijzen, maar er gelden wel andere specifieke richtlijnen, die goed zijn te meten met mystery shoppers. Aan de hand van de Richtlijnen voor Verantwoord Winkelen probeert iedere retailer de gezondheid van medewerker én klant zo goed mogelijk te waarborgen. Iedereen heeft hier zijn of haar verantwoordelijkheid in, maar soms is het een uitdaging. Zowel voor de medewerker als voor de klant. Het inzetten van mystery shoppers helpt bij het monitoren en signaleren van het beleid in winkels. 

Mystery guests brengen een bezoek aan de winkel en brengen in kaart hoe het Protocol Verantwoord Winkelen wordt toegepast en nageleefd in de winkel. Bij een mystery visit wordt onder meer beoordeeld:

  • De zichtbaarheid van de regels aan de buitenkant van de winkel (en herhaling binnen)
  • De vermelding van het maximum aantal klanten dat tegelijkertijd in de winkel mag zijn
  • De zorg voor maximale hygiëne, vooral bij bijvoorbeeld het desinfecteren van de pin terminal


Daarnaast helpen mystery guests bij het monitoren van de klantenstroom, zoals:

  • Wordt er voldoende sociale afstand gehouden, zowel voor als in de winkel?
  • Komen klanten zoveel mogelijk alleen naar de winkel?
  • Worden winkelwagens/winkelmandjes gebruikt indien aanwezig? En zo ja, worden deze gereinigd?

 

Hoe begin ik een onderzoek?

Benieuwd hoe je gebruik kan maken van de vergoeding vanuit de overheid? En hoe onze speciaal opgeleide mystery guests ingezet kunnen worden bij jouw organisatie? Neem contact met ons op via één van onderstaande manieren:

  • Stuur een e-mail naar Yvette.Westerbaan@excap.nl
  • Bel ons via 020 - 204 4508

 

FAQ

  • Wat is mystery guest onderzoek?

    Mystery guest onderzoek is een marktonderzoek waarbij mystery guests worden ingezet om klantreizen (Customer Journeys) te testen op kwaliteit, operationele efficiëntie, beleving, emoties en indruk. Dankzij deze objectieve resultaten, worden nieuwe inzichten verkregen om de juiste stappen te kunnen nemen in de optimalisatie van processen. Meer weten

  • Welke soorten mystery guest onderzoek bestaan er?

    Er is een heel breed scala aan onderzoeken. We kunnen ze het beste indelen in 3 overkoepelende categorieën: voor klanten, voor medewerkers en overige. Bij de laatste categorie gaat het eerder om kwaliteitsaudits, candidate experience en discriminatieonderzoek. Alle onderzoeken

  • Wordt mystery guest onderzoek ook voor online journeys ingezet?

    Absoluut. Een online shopper winkelt anders dan een klant in een fysieke winkel. Online mystery shopping legt knelpunten van je website of webshop bloot, zodat je de online ervaring kunt verbeteren. De gehele buyer journey wordt gemeten. Tot en met het retourneren van de aankoop. Meer weten

  • Hoe gaan Customer Journeys en mystery guest onderzoek samen?

    Bij mystery guest onderzoek gaan we door alle stappen van de Customer Journey (klantreis). Bij elke stap meten we hoe deze stap bijdraagt aan een uitstekende klantervaring. Uniek aan onze methode is de ExperienceCapture, waarbij bewuste en onbewuste emoties worden vastgelegd voor elke stap.

  • Welke criteria bepalen de kostprijs van een goed mystery guest onderzoek?

    Elk onderzoek bestaat uit Project Management, Briefing, Uitvoering en Rapportage. Daarbij geldt dat de uitvoering de grootste kostenpost is. Deze post wordt beïnvloed door het aantal uit te voeren metingen, de complexiteit, de lengte van de opdracht en het profiel van de mystery shopper. Meer weten

  • Wat is de impact van mystery guest onderzoek op CX en EX?

    Dankzij de innovatieve rapportagetools en de frequentie van de metingen, verkrijg je inzicht in de resultaten. Vervolgens kun je actiegerichte conclusies formuleren. Jouw impact wordt: hogere klant- en medewerkerstevredenheid én een hogere omzet. Customer Experience

  • Kan ik de resultaten monitoren tijdens het mystery guest onderzoek?

    De resultaten worden samengebracht in een visueel en gebruiksvriendelijk dashboard. De resultaten en voortgang kunnen daardoor live gevolgd worden. Handig is dat je het dashboard op desktop, tablet of mobiel kunt raadplegen en dat je de rapporten kunt exporteren.

  • Hoe haal ik de juiste inzichten uit de vele data en databronnen?

    Veel bedrijven verzamelen steeds meer klantdata. Dit betreft zowel data vanuit eigen systemen als data vanuit externe (onderzoeks)partners. Excap kan helpen om deze verschillende databronnen aan elkaar te koppelen. Zo ontstaan overkoepelende inzichten om een finale impact te realiseren.

  • Welke voorbeelden uit de praktijk bestaan er?

    Maandelijks publiceren we nieuwe inzichten over Customer Experience en Employee Experience. We vinden het belangrijk dat we eigen expertise met ons netwerk kunnen delen. Ook laten we met plezier excap's ambassadeurs aan het woord: tevreden klanten bij wie we voor echte impact hebben gezorgd.

  • Verzorgt excap ook buiten de Benelux mystery guest onderzoek?

    Zeker! Dankzij ons uitgebreide netwerk van partners en jarenlange ervaring met internationale projecten voeren wij niet alleen mystery guest onderzoek uit in heel Europa (en daarbuiten), maar ook audits, customer journey onderzoek, consultancy en kwalitatief onderzoek. Meer weten

  • Hoe kan ik de medewerkersbeleving onderzoeken?

    Employee experience wordt gemeten binnen verschillende groepen medewerkers, waarbij verschillende afdelingen worden onderzocht. Zo'n onderzoek vindt doorgaans een keer per kwartaal plaats, maar gebeurt idealiter om de twee weken. Zo kan voortgang en beleid goed opgevolgd en onmiddellijk bijgestuurd worden. Meer weten

  • Kan ik ook mystery shopper worden?

    Dat kan! Iedereen vanaf 18 jaar kan mystery shopper worden bij excap. Doe de test om te zien of jij geschikt bent. Geslaagd? Dan mag jij jezelf mystery shopper noemen!

  • Waarom is de feedback van mystery shoppers betrouwbaar?

    Onze mystery shoppers krijgen voor aanvang van hun opdracht een uitgebreide briefing waardoor ze altijd goed voorbereid op pad gaan. Het aantal opdrachten per mystery shopper houden we beperkt om zo de kwaliteit te kunnen waarborgen. Een interne controle doet de rest.

  • Wie zijn de mystery shoppers van excap en hoe groot is dit bestand?

    Ons bestand, dat ruim 5000 mystery shoppers telt, bestaat uit zeer verschillende mensen. Van jong tot oud, van make-upliefhebbers en klussers tot leerkrachten en ingenieurs.

  • Kan ik zelf een bijkomende vraag stellen?