Aannames

Geplaatst door Arjen van Hijum op 06 januari 2014

Afgelopen vrijdag zat ik samen met Ewald en Ivo te dineren met onze Raad van Advies. Een club wijze heren die ons gevraagd en ongevraagd ondersteunt in de wondere wereld die ondernemerschap heet. Naast tips op zakelijk gebied, hadden we het tevens over muziek. Net als politiek zijn dit populaire gespreksonderwerpen die snel beladen kunnen worden. Zo werd mij niet in dank afgenomen dat ik een groot fan ben van André Hazes. Van Kleine jongen tot Geef mij nu je angst, van Droomland tot Waarom; stuk voor stuk hits van groot formaat. De mannen aan tafel keken verbaasd: nooit hadden zij verwacht dat iemand in pak fan kan zijn van de grootste volkszanger die ons land gekend heeft.

Afgelopen vrijdag zat ik samen met Ewald en Ivo te dineren met onze Raad van Advies. Een club wijze heren die ons gevraagd en ongevraagd ondersteunt in de wondere wereld die ondernemerschap heet. Naast tips op zakelijk gebied, hadden we het tevens over muziek. Net als politiek zijn dit populaire gespreksonderwerpen die snel beladen kunnen worden. Zo werd mij niet in dank afgenomen dat ik een groot fan ben van André Hazes. Van Kleine jongen tot Geef mij nu je angst, van Droomland tot Waarom; stuk voor stuk hits van groot formaat. De mannen aan tafel keken verbaasd: nooit hadden zij verwacht dat iemand in pak fan kan zijn van de grootste volkszanger die ons land gekend heeft.

Aannames doen we de hele dag. We denken objectieve keuzes te maken, maar trappen snel in de valkuil iemands behoefte in te schatten op basis van uiterlijk, beroep, opleidingsniveau of de krant die iemand leest.

Als manager/ondernemer betrap ik mijzelf er ook vaak op. Zowel van je klant als van je collega’s denk je alles te weten. Je denkt te weten waarom zij het zo leuk vinden bij je te werken. Je gaat ervan uit dat je hun kennis optimaal benut. Je pretendeert te weten wat hun drijfveren zijn.

Afgelopen november sloten we ons met alle Supporters op in een kerk, om te praten over 2014-2016 en de lumineuze plannen die we hebben. Ik heb niet vaak zoveel ideeën aangehoord, mensen zo leuk zien presenteren en zoveel betrokkenheid bij het bedrijf ervaren. Gewoon door wat minder te ‘zenden’ en anderen meer ruimte te geven voor input.

We menen alles te weten, maar neem van mij aan: je weet minder dan je denkt. Betrek je medewerkers bij je plannen, laat je door hen inspireren en geef ze de ruimte. De beste ideeën ontstaan door vragen te stellen, niet door ze zelf te beantwoorden.