Korting is keuze

Geplaatst door Arjen van Hijum op 02 augustus 2013

Het woord sales betekent omzet voor de accountmanager, maar korting voor de gemiddelde retailer. Sales is een gevaarlijk rekbaar begrip. En helaas zien we sales steeds vaker als prijslokker in de etalage, in plaats van als indrukwekkende omzet.

Het woord sales betekent omzet voor de accountmanager, maar korting voor de gemiddelde retailer. Sales is een gevaarlijk rekbaar begrip. En helaas zien we sales steeds vaker als prijslokker in de etalage, in plaats van als indrukwekkende omzet.

Ik begrijp dat een prijsactie (lees: korting) een positieve impact kan hebben op uw omzet. Ik vraag me alleen af, ook in deze tijd, of het succes van lange duur zal zijn. Korting heeft namelijk geen waarde. Een gestandaardiseerd scherp prijsbeleid wel. Neem Hornbach of supermarktketen Jumbo als voorbeeld. Hornbach die geen acties hanteert, maar een stringent laagste prijsbeleid. En Jumbo, die als challenger van de grote jongens de kassabon centraal stelde. Zij voegden wat toe. Hornbach biedt al jaren de beste service van alle bouwmarkten, en Jumbo weet ook dat service en prijs geen keuzes zijn, maar noodzaak.

Daarnaast levert korting steeds vaker frustratie op. De uitverkoop begint steeds vroeger en eindigt steeds later. Met als gevolg dat ik steeds vaker op dag 1 een mooi pak koop en op dag 3 zie dat deze minimaal 30% is afgeprijsd. Vorige week overkwam mij dit ook, maar dan met schoenen. Het was een topservice geweest als de medewerker had gezegd: “U krijgt 30% korting van me, ze zijn immers over een paar dagen in de aanbieding.”

Prijsbeleid is nog altijd een pijler van succes. Maar beleid wordt niet gemaakt voor één dag, en is alleen succesvol als er consequent over wordt gecommuniceerd. Volgens mij wordt ontevredenheid niet bepaald door een iets hogere prijs. Klanten worden ontevreden door onduidelijkheid.

Ik wens u allen veel salessucces!

Reacties @store_support @arjenvanhijum