Oorzaak-gevolg

Geplaatst door Arjen van Hijum op 08 februari 2013

Een van de weinige dingen die me is bijgebleven van mijn universitaire carrière is de term causaal verband. Oftewel, een oorzaak die altijd hetzelfde gevolg heeft. Vaak denk ik hier aan terug. Bijvoorbeeld als de regen een week lang mijn goede humeur uit mijn hoofd spoelt, als de Groningse windkracht 8 mijn motivatie wegblaast en als de kou al mijn ideeën doet bevriezen. Dan, in zo’n week, denk ik aan vakantie. Hoe meer, hoe beter.

Een van de weinige dingen die me is bijgebleven van mijn universitaire carrière is de term causaal verband. Oftewel, een oorzaak die altijd hetzelfde gevolg heeft. Vaak denk ik hier aan terug. Bijvoorbeeld als de regen een week lang mijn goede humeur uit mijn hoofd spoelt, als de Groningse windkracht 8 mijn motivatie wegblaast en als de kou al mijn ideeën doet bevriezen. Dan, in zo’n week, denk ik aan vakantie. Hoe meer, hoe beter.

Datzelfde causale verband doet zich ook voor wanneer ik de Belastingdienst bel (30 januari jl.). De vrouw die mij te woord staat is duidelijk niet voor de telefoon geboren, laat staan voor klanten. Het causale in deze: haar beroerde humeur en bureaucratische instelling zorgen ervoor dat ik ophang.

Nog een voorbeeld? Ik loop een grote, lege meubelzaak binnen. Komt er een onverzorgde verkoopmedewerker op mij aflopen, die mij als tweede vraag stelt: “Wordt er vandaag besloten? Als u tijd in mij investeert, investeer ik in een goede prijs voor u!” Gevolg: wegwezen hier. Bijna te gênant om op te schrijven dit.

En dan heb ik de telefonische dienstverlening nog niet gehad. Van telecom- tot internetaanbieder, van bank tot bouwonderneming… Ik zou teveel als een beroepsklager overkomen als ik ook hiervan mijn ervaringen opschrijf. Wellicht moet ik de oorzaak bij mezelf zoeken?

Maar gelukkig kwam de zon weer op. Ook in mijn inmiddels aangetaste humeur leek er weer een zonnestraal door te dringen. Lopend over Avenue Champs-Élysées, samen met mijn grote vrienden Erik en Wouter, concludeer ik dat een uitstapje naar Parijs een zeer humeurvriendelijke uitwerking heeft. Naast de Bourgondische geneugtes van de stad, ben ik echt super goed bediend in een heerlijk restaurant, heb ik ervaren dat verkoopmedewerkers in Parijs vriendelijk kunnen zijn en heb ik prachtige voorbeelden van klantgerichtheid gezien.

De volgende keer als ik slecht word geholpen in een winkel, mijn telefoonrekening de spuigaten uitloopt, het regent en de Belastingdienst mijn humeur terroriseert kies ik voor dit gevolg: ik ga naar Parijs, schrijf de frustraties van me af en geniet gewoon weer verder.

@arjenvanhijum / @store_support