Overtuiging

Geplaatst door Arjen van Hijum op 12 juni 2015

Ik ben verslaafd. Iedere avond doe ik het bijna. Lang en intensief. Netflix. Nou hoeft u zich zeker geen zorgen te maken over mijn huwelijk, gelukkigere mannen ken ik niet. En eigenlijk valt het ook wel mee. Maar na een dag hard werken en zakelijk denken is het vooral de fictie van series als Suits en The Blacklist die mij rust geven. Ondanks het feit dat ik niets leer van deze series, er niets van kan gebruiken in het dagelijks leven en alles nep en extreem is, vind ik het mooi en ben ik overtuigd Netflix fan.

Ik ben verslaafd. Iedere avond doe ik het bijna. Lang en intensief. Netflix.

Nou hoeft u zich zeker geen zorgen te maken over mijn huwelijk, gelukkigere mannen ken ik niet. En eigenlijk valt het ook wel mee. Maar na een dag hard werken en zakelijk denken is het vooral de fictie van series als Suits en The Blacklist die mij rust geven. Ondanks het feit dat ik niets leer van deze series, er niets van kan gebruiken in het dagelijks leven en alles nep en extreem is, vind ik het mooi en ben ik overtuigd Netflix fan.

Zakelijk gezien moest ik deze maand ook overtuigd worden. We hadden één vacature, we hadden heel veel kandidaten. Twee bleven over. Over de inhoud waren we het eens, beide zou je vandaag nog aannemen. Ze hadden een goed profiel, een sterke CV, een enthousiasme die je laat glimlachen en een bepaalde branie die prima binnen ons bedrijf past.

Kandidaat Dion snapte dat blijkbaar. Als onderdeel van de laatste fase in het sollicitatieproces mocht hij een dagdeel meedraaien op kantoor. Hij wist dat het overtuigen niet langer op papier diende te gebeuren. Het gaat om het delen van de wil om iets te bereiken, een verslaving, het gaat om inspiratie. Hij belde vooraf of hij in zijn uppie iets mocht opbouwen op kantoor. Niemand mocht kijken, we hoorden het vanzelf. Een kwartier later had hij het kantoor van de operationeel manager omgebouwd tot DJ booth en presenteerde hij zichzelf in lijn met zijn passie: muziek. Waar wij dachten hem iets te moeten leren, daar leerde hij ons de kneepjes van het DJ vak. Waar wij hem kennis wilde laten maken met het bedrijf, daar maakten wij kennis met zijn leiderschap achter de draaitafel.

Over het tonen van enthousiasme hoeven we hem niets te leren. De spanning van het sollicitatieproces werd in een handomdraai weggemixt. Hij profileerde zichzelf als potentieel top collega, hij toonde zelfvertrouwen en straalde uit dat stress niet in zijn repertoire voorkomt. Niet voor niets is Dion per 22 juni mijn nieuwe collega.

 Netflix en Dion tonen aan dat overtuigen begint bij de zintuigen. Overtuiging zit ‘m niet altijd in relevante inhoud. Overtuiging komt met passie, ongeacht of dat de passie voor series, muziek of je werk is.