Rommel?

Geplaatst door Arjen van Hijum op 11 mei 2012

De avond dat ik dit schrijf is het Koninginnedag. In mijn vaal oranje polo, op de achtergrond hoor ik de laatste feestjes tot een hoogtepunt komen. Morgen is het 1 mei, een gewone dag en de Koningin zal in haar huispak vol tevredenheid terugkijken op het feest in Rhenen en Veenendaal.

De avond dat ik dit schrijf is het Koninginnedag. In mijn vaal oranje polo, op de achtergrond hoor ik de laatste feestjes tot een hoogtepunt komen. Morgen is het 1 mei, een gewone dag en de Koningin zal in haar huispak vol tevredenheid terugkijken op het feest in Rhenen en Veenendaal.

Ongetwijfeld zal ook ‘onze’ vorstin terugdenken aan de vele markten die zij heeft gezien. Niet zomaar markten, nee, rommelmarketen (in netjes Hollands ook wel vrijmarkten genoemd). Zo’n markt waar papa en mama zowel hun kind als hun rommel heen sturen, hopende op een commercieel succes.

Veel branches en sectoren zijn in mijn ogen te vergelijken met een rommelmarkt. Een hele grote, enerverende en leuke markt. Er wordt veel van hetzelfde aangeboden, je ziet zoveel dat je moeite hebt een keuze te maken en de zelfbenoemde marktkooplui hebben een grote uitdaging in het creëren van onderscheidend vermogen. Een prachtige uitdaging.

’s Middags loop ik met Juul over de Ubbo Emmiussingel in Groningen langs een aantal kraampjes en kleedjes dat dienst doet als presentatiemiddel. Na een half uurtje te hebben meegeschuifeld met de massa ben ik tot de conclusie gekomen dat de rommelmarkt net een winkelstraat is waar overal dezelfde producten worden verkocht. Onderscheid wordt ook hier gemaakt door het volgen van de wetten der klanttevredenheid:

  • Groet de bezoeker voordat hij u groet
  • Toon een welgemeende glimlach
  • Laat het product beleven (zien, horen, voelen…)
  • Vraag waarom uw potentiële klant interesse heeft in één van uw zolderrestanten
  • Geef aan waarom dat product zo goed bij de wensen van uw bezoeker past.

En o ja… ook zo’n marktding: het geven van korting. Vraag uw potentiële klant eens naar drie argumenten waarom hij recht denkt te hebben op korting, en je zult zien dat zijn vraag vrij irrelevant is.

Reacties?

@arjenvanhijum / @store_support