Sinterklaas vertoont multichannel gedrag! - 5 aandachtspunten

Geplaatst door Marcel Lubberts op 27 november 2013

Zodra de pepernoten in de supermarkt liggen weet je het; nog even en de Sinterklaasgekte barst los. Eerst maak je een lijstje. Wat heb ik nodig, een iPad cover? Heb ik al. Waar word ik blij van, Google Glass? Helaas, een wachtlijst en bovendien ver boven het budget. Na de nodige online deskresearch kom je naar tevredenheid tot je lijstje en druk je op ‘opslaan als’. Tijd om lootjes te trekken. Dat doen we natuurlijk ook online, want dat is lekker snel, lekker makkelijk en lekker fraudevrij. Maar zijn de lootjes eenmaal getrokken, dan begint de pret pas echt. Sinterklaas moet gaan shoppen. Dat doet hij offline, online of in toenemende mate een combinatie van beide. Nostalgie meets technologie!

Zodra de pepernoten in de supermarkt liggen weet je het; nog even en de Sinterklaasgekte barst los. Eerst maak je een lijstje. Wat heb ik nodig, een iPad cover? Heb ik al. Waar word ik blij van, Google Glass? Helaas, een wachtlijst en bovendien ver boven het budget. Na de nodige online deskresearch kom je naar tevredenheid tot je lijstje en druk je op ‘opslaan als’. Tijd om lootjes te trekken. Dat doen we natuurlijk ook online, want dat is lekker snel, lekker makkelijk en lekker fraudevrij. Maar zijn de lootjes eenmaal getrokken, dan begint de pret pas echt. Sinterklaas moet gaan shoppen. Dat doet hij offline, online of in toenemende mate een combinatie van beide. Nostalgie meets technologie!

Meer dan ooit tevoren gaat Sinterklaas dit jaar voor de oriëntatie en het doen van daadwerkelijke aankopen het internet op. Zo verwacht Thuiswinkel.org in de weken voor Sinterklaas een extra omzet bij webwinkels van meer dan 40%. Maar waar zouden retailers op moeten letten? Een aantal aandachtspunten om offline én online rekening te houden met de multichannel shoppende Sinterklaas.

Stunten met aanbiedingen.

Ook Sinterklaas is in deze tijd gevoelig voor aanbiedingen en kortingsacties. Volgens Bol.com worden prijzen in deze tijd meer dan ooit met elkaar vergeleken. Gebruik populaire artikelen om mee te stunten en geef ze een zichtbare plek in de winkel en op de website. Vergeet niet de aanbiedingen op te nemen in een nieuwsbrief en benoem ze op social media. Zet als klap op de vuurpijl regionaal een aanbieding uit via ‘location based services’, zodat, Sinterklaas als hij in de buurt van de fysieke winkel is, hier direct op geattendeerd kan worden.

De fysieke winkel versterken door de online winkel.

Fysieke winkels die ook online verkopen creëren veel extra verkoopkansen. Uit onderzoek van TNS, eBay Duitsland en het Fraunhofer-Instituut blijkt dat online bestellingen die in de winkel worden afgehaald in de helft van de gevallen tot extra verkopen leiden. De reden dat klanten producten graag ophalen in winkels hangt in veel gevallen samen met het feit dat klanten producten willen aanraken en ervaren. Laat klanten, zéker rond de feestdagen, voldoende voelen, testen en proeven.

Service met een glimlach, online én offline.

Voor veel retailers is de periode rond de feestdagen de drukste periode van het jaar. Aan de andere kant verwachten klanten een uitstekende service. Goed personeel begroet klanten met een glimlach en verleent vriendelijke service in de winkel, hoe druk het ook is. Maar ook via de klantenservice en social media verwachten klanten vriendelijke medewerkers te treffen die de tijd nemen voor hun wensen, klachten of vragen.

Rekening houden met meer mobiele shoppers.

Uit onderzoek van Google blijkt dat één op de vier ondervraagde smartphone-eigenaren voor de feestdagen van 2013 van plan is om zijn smartphone te gebruiken om een aankoop te doen. Dat is een stijging van 21% ten opzichte van vorig jaar. Retailers die nog niet helemaal mobile-ready zijn lopen veel verkoopkansen mis.

Follow-up na de feestdagen.

Uit hetzelfde onderzoek van Google blijkt dat twee op de drie shoppers in aanloop naar de feestdagen nog niet weten waar ze hun cadeaus gaan kopen. Meer dan de helft zou bij retailers kunnen kopen waar ze nog niet eerder een aankoop hebben gedaan. Omarm nieuwe klanten en leg contactgegevens zoveel mogelijk vast. Plan een follow-up strategie om van de nieuwe klant een vaste klant te maken.

Miljoenen kinderen hopen op 5 december de nieuwste Furby, Fifa13 of Barbie (niet de Haagse Barbie, maar die andere) door de schoorsteen te zien vallen. Hoe Sinterklaas aan zijn cadeaus gekomen is maakt ze niet veel uit. U retailers echter des te meer. Investeer daarom in multichannel management en grijp die kansen!