Vechten of vluchten, wat doe jij in communicatie conflicten?

Geplaatst door Marliek Coppens op 26 juni 2018

Het Insights Discovery model als instrument voor het verbeteren van de klantbeleving

Herken je dat? Met de één kan je lezen en schrijven en met de ander verloopt de communicatie altijd moeizaam. Zo werkte ik ooit voor een grote beursgenoteerde organisatie en lag ik altijd in de clinch met mijn manager. Uiteraard lag dat altijd aan hem en nooit aan mij ;-)

In elke vergadering was het een kwestie van tijd totdat hij weer wat zei wat mij op de kast joeg en zorgde voor een vlijmscherpe reactie van mijn kant, die hem dan weer deed ontploffen.… Zo ging dat dag in en dag uit. Niet echt de basis voor een gezonde samenwerking, met name vermoeiend en zeker niet de basis waarin creativiteit, innovatie en productiviteit de vrije ruimte krijgen.

Dan kan je 2 dingen doen, weggaan of een oplossing zoeken. Oftewel: vechten of vluchten. Vluchten zit niet in mijn systeem, je komt immers overal ter wereld mensen tegen waar het minder mee lijkt te klikken. Daarnaast ben ik het onderzoekende type en juist alle conflicten maakten me nieuwsgierig wat de oorzaak was dat we continue in hetzelfde patroon terecht kwamen.

Zo ben ik met het Insights discovery model in aanraking gekomen.

Insights Discovery is een even eenvoudig als toegankelijk kleurenmodel gebaseerd op de theorie van psycholoog Carl Gustav Jung, dat in combinatie met een persoonlijk profiel mensen meer inzicht geeft in zichzelf en anderen. Een sterke basis voor effectieve samenwerking en optimaal functioneren.

Insights discovery gaat uit van de 4 basis kleuren rood, geel, groen en blauw en gebruikt daarnaast nog 4 nuances; paars, oranje, lichtgroen en turquoise.

Model Insights Discovery

Iedereen heeft de kleuren, geel, rood, groen en blauw in zich. De combinatie van de kleuren geeft je jouw unieke persoonlijkheid. De kleuren refereren aan gedragsvoorkeuren die bepalen hoe je reageert, denkt en handelt. Noem het: je meest natuurlijke zelf.

De voorkeurskleuren van Insights Discovery worden gemeten door een gemakkelijk in te vullen online vragenlijst. Zo ontstaat een persoonlijk profiel dat helemaal over jou gaat en laat zien waar jouw kwaliteiten en ontwikkelpunten liggen.

De beloftes van Insights discovery;

  • Teams werken effectiever samen
  • Leidinggevenden inspireren, motiveren en halen het beste uit je medewerkers
  • Mensen reageren beter op verandering
  • Medewerkers voelen zich sterker betrokken met de cultuur en waarden van je organisatie
  • De interactie met klanten verbetert

Ik was overtuigd. Nu het managementteam nog zo gek krijgen dat ze ook met dit model wilden werken. Dat lukte! Zo hebben we met het gehele team een persoonlijk profiel laten maken en in een aantal workshops ontzettend veel geleerd over onze eigen gedragsvoorkeuren en wat de reden is dat je op een bepaalde manier reageert, denkt en handelt.

Je kan je zo voorstellen dat mijn manager en ik een hoop ‘oh ja’ momenten hadden. We leerden elkaar begrijpen. Uiteindelijk hadden we hetzelfde doel, maar pakten zaken volledig anders aan wat over en weer tot veel onbegrip leidde. Door sterker te gaan kijken naar onze verschillende stijlen, werden conflicten gereduceerd tot het minimum (helemaal verdwijnen deden ze niet, wij blijven tenslotte ook nog steeds mensen ;-)) en kwamen projecten makkelijker van de grond, wat uiteindelijk resulteerde in meer successen. Blije medewerkers, blije klanten en uiteindelijk een beter financieel resultaat. Missie geslaagd!

Vanuit mijn rol als Customer Experience consultant/ Klantsuccesmanager bij Store Support adviseer ik organisaties hoe ze hun customer journey in kaart brengen en deze kunnen verbeteren. Hier liggen veelal procesmatige veranderingen aan ten grondslag, maar het grootste verschil kan nog altijd gemaakt worden door de medewerkers zelf.

Door naast inzicht te krijgen in de huidige bedrijfskundige processen, ook inzicht te krijgen in je eigen gedrags- en communicatiestijl naar collega’s en klanten toe, kan je concreet stappen zetten naar een betere samenwerking, beter klantcontact en uiteindelijk een excellente klantbeleving.

Het eeuwenoude cliché ‘verbeter de wereld, begin bij jezelf’ is immers niet voor niets een cliché.

Durf jij te beginnen bij jezelf en ben je nieuwsgierig geworden naar wat Insights discovery in relatie tot het optimaliseren van de klantbeleving voor jouw organisatie kan betekenen?