Waardering

Geplaatst door Arjen van Hijum op 14 november 2014

Hoe vaak heb jij afgelopen week je waardering uitgesproken? Voor wie? En waarom? Iedere dag zien we zaken om ons heen die we als vanzelfsprekend beschouwen. Dat we op tijd zijn op ons werk, dat we inzet tonen, dat onze inzet resultaat oplevert en dat we ditzelfde morgen weer herhalen. En naarmate we zaken heel vaak heel goed doen, wordt het alleen maar vanzelfsprekender.

Hoe vaak heb jij afgelopen week je waardering uitgesproken? Voor wie? En waarom?

Iedere dag zien we zaken om ons heen die we als vanzelfsprekend beschouwen. Dat we op tijd zijn op ons werk, dat we inzet tonen, dat onze inzet resultaat oplevert en dat we ditzelfde morgen weer herhalen. En naarmate we zaken heel vaak heel goed doen, wordt het alleen maar vanzelfsprekender.

Afgelopen twee weken heb ik meer dan ooit waardering gevoeld. Na het lopen van de New York Marathon was er naast verbazing enorm veel sprake van vreugde, felicitaties en klassieke Amerikaanse high fives. Het is geweldig om te ervaren dat marathonners the day after allemaal hun medaille dragen en daarmee nergens in de rij hoeven te staan, op straat worden toegejuicht en alle runners voor één dag een nogal euforisch gevoel bezorgen. Ik was al ambassadeur voor het doel waarvoor we de 42,2 kilometer aflegden (KiKa), maar nu ook groot ambassadeur van het lopen van de New York Marathon.

Zakelijk gezien ben ik vooral enorm verrast door de waardering die een Amerikaan je geeft tíjdens het leveren van de prestatie. Wij Nederlanders zijn nogal van: “laat het eerst maar ‘ns zien, dan klappen we daarna wel.” In New York werd je vanaf de eerste kilometer al toegejuicht alsof je liep op wereldrecord-schema. Ze keken je aan alsof je een Keniaan in topvorm was. Ze riepen mijn naam alsof ze Jay Z live een duet met Frank Sinatra in ‘hun’ stad hoorden zingen.

Ren niet voorbij aan alle prestaties die om je heen worden geleverd. Sta vooral eens stil. Sta stil bij de medewerkers die dag in, dag uit de klant goed willen helpen. Sta stil bij de klant die met je mee wil denken en sta stil bij datgene wat goed ging vandaag, in plaats van dat ene voorval dat je over een week echt weer bent vergeten. De weg naar de finish wordt er zoveel leuker van.