Wi-Fi in the cloud(s)

Geplaatst door Arjen van Hijum op 22 oktober 2015

Afgelopen dagen was ik present tijdens het ANVR-congres. In de prachtige weelde en warmte van Abu Dhabi genoot ik van het jaarlijks rondreizende circus der beleving, topsprekers en inspiratie voor en van de reisbranche.

Afgelopen dagen was ik present tijdens het ANVR-congres. In de prachtige weelde en warmte van Abu Dhabi genoot ik van het jaarlijks rondreizende circus der beleving, topsprekers en inspiratie voor en van de reisbranche. En aanverwante partners zoals Store Support.

Voorafgaand aan de vlucht, die mogelijk werd gemaakt door Etihad, had ik mij voorgenomen om van Amsterdam naar Abu Dhabi een Wi-Fi-detox te genieten. Even geen smartphone, even draadloos-loos genieten en tijd vinden voor een goed gesprek met medepassagiers.

Heen lukte het, terug is mijn missie mislukt. Ik kreeg een tegoedkaart aangeboden. Een tegoed dat mij de gehele vlucht toegang bood tot het ‘www’. Ik hoefde alleen maar de inlognaam en wachtwoord tevoorschijn te ‘krassen’. Mijn handen begonnen nog net niet te trillen, het zweet brak nog net niet uit, maar ik werd heftig geconfronteerd met mijn verslavingsgevoeligheid. Zou ik op internet gaan of niet? Kon ik zonder contact met ‘de onderwereld’?

Niet dus. Net als mijn medepassagiers kraste ik gespannen de codes open. Ik accepteerde het feit dat het lang duurde voordat ik ingelogd was, ik accepteerde het tempo van de verbinding dat niet hoger lag dan 15Kb per seconde. Als ik maar online was. Ik opende What’s app, ik checkte Facebook, ik scrolde heftig door mijn Twitter timeline. Ik stuurde mijn familie foto’s vanuit het luchtruim en voelde de neiging om bij het beantwoorden van mijn e-mail te vermelden dat de e-mail vanuit de wolken was verstuurd… Ik was letterlijk en figuurlijk in de wolken. Deze vlucht heb ik gevoeld wat het is om in de cloud te werken.

Vanaf nu weet ik dat mijn leven daadwerkelijk 24/7 gepaard gaat met internet. Of dit goed is weet ik niet, of dit nou echt zo leuk is evenmin. Ik weet bovenal dat het niet lang gaat duren totdat bedrijven elkaar zullen beconcurreren om de mooiste viral campagne vanuit de lucht ‘te lanceren’.